kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
اصلاح‌طلبان در همایش حزب مردم‌سالاری:

نه روحانی رئیس‌جمهور ایده‌آل است و نه اعتدال‌گفتمان است

در سیزدهمین کنگره حزب مردم سالاری سخنرانان با حمله به نهادهای انقلاب از جمله شورای نگهبان روند برگزاری انتخابات را زیر سوال بردند!

سرویس سیاسی-

همایش کنگره حزب مردم سالاری که با هدف انتخاباتی و سرپوش گذاشتن به اختلافات میان اصلاح‌طلبان برگزار شد، علاوه بر اینکه نتوانست اختلافات موجود را بپوشاند، هدف انتخاباتی خود را نیز با حمله به نهادهای نظام از جمله شورای نگهبان علنی ساخت.
در حالی اصلاح طلبان از اجماع سخن می‌گویند که در همایش 25 دی ماه خود در کانون توحید همدیگر را تهدید به تصفیه کرده و به عیان اختلافات را علنی ساختند.
همایش پنجشنبه حزب مردم‌سالاری نیز محملی شد تا اصلاح طلبان با حضور در آن از اجماع سخن بگویند و با این وجود آنان نتوانستند سرپوشی بر اختلافات بگذارند.
از یک سو یکی از سخنرانان دولت یازدهم را فاقد گفتمان دانسته و گفت: این دولت گفتمان خود را از اصلاح‌طلبان عاریت گرفته است و دیگری نیز دولت یازدهم را دولت ایده‌آل اصلاح‌طلبان ندانست!
با این وجود اکثر سخنرانان، تبلیغات و فعالیت انتخاباتی خود را برای مجلس یازدهم با حمله به شورای نگهبان آغاز کردند، گویا برای اصلاح‌طلبان فعالیت سالم انتخاباتی معنا و مفهومی ندارد، یک روز آنان تنور انتخابات را با شعار انتخابات سالم و شبهه تقلب در انتخابات روشن می‌کنند و روز دیگر با حمله به نهادهای نظام از جمله شورای نگهبان.
در یک کلام می‌توان گفت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات در حالی‌که به صراحت عبور خود را از قانون و معیارهای قانونی انتخابات سالم علنی ساخته‌اند، جای سوال دارد.
سوال این‌جا است که چگونه می‌توان وارد انتخابات شد ولی نهادهای نظارتی از جمله شورای نگهبان را نپذیرفت و خواهان برداشته شدن این نظارت‌ها شد؟!
شیخ قدرت پیام هاشمی را خواند
به گزارش فارس در این همایش شیخ قدرت‌الله علیخانی پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را قرائت کرد.
در بخشی از پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمده است:  تعدد احزاب که در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصول و بندهای متعددی را به خود اختصاص داده، بن‌بست‌های موجود در حکومت‌های متعصب را می‌شکند و فضا را برای مردم‌سالاری دینی باز می‌نماید
روحانی ایده‌آل ما نبود
در ادامه موسوی‌تبریزی طی سخنانی با اشاره به فضای انتخابات سال 92 مدعی شد:  در سال 92 هیچ‌گاه تحریم انتخابات حرف ما نبوده و نخواهد بود چرا که راه عزت، اصلاحات و استقلال از طریق انتخابات به دست می‌آید.
وی گفت: آقای هاشمی پس از رد صلاحیت آنچنان فضا را مدیریت کرد که اگر در کاندیداتوری باقی می‌ماند نمی‌توانست آنگونه مدیریت کند و یا مدیریت آقای خاتمی در مسائل مختلف اینگونه بود که با وجود توهین‌ها و اهانت‌ها صبر و مداومت کرد و با دلسوزی تمام برای نظام زحمت کشید.
موسوی تبریزی در ادامه، روحانی را ایده‌آل اصلاح‌طلبان ندانست و گفت:  آقای روحانی رئیس‌جمهور شد اما آنطور که ما می‌خواستیم ایده‌آل باشد نبود و اگر ما ایشان را تقویت نمی‌کردیم و بزرگان ایشان را تأیید نمی‌کردند نمی‌توانستیم به همین مقدار هم برسیم.
دولت یازدهم گفتمان ندارد!
عبدالواحد موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه دولت یازدهم گفتمان ندارد گفت: اعتدال وسیله‌ای است برای تبیین گفتمان و خود به تنهایی گفتمان نیست و امروز گفتمان جامعه ما اصلاح‌طلبی است که از مسیر اعتدال می‌توان به آن رسید.
حمله موسوی لاری به شورای نگهبان
وی به سنت همیشه اصلاح طلبان با حمله به شورای نگهبان گفت:  در بحث انتخابات یکی از موضوعات این است که مقامات مسئول و ناظر باید احراز صلاحیت کاندیداها را انجام دهند یعنی از همان ابتدا با عینک بدبینی به همه نگاه کرده و یکی یکی افراد را از فیلتر عبور دهند که اصلاح‌طلبان این روش احراز صلاحیت را قبول ندارند.
موسوی لاری همچنین با تکرار درخواست رفراندوم گفت: چرا نمی‌توانیم بگوییم که می‌شود در جامعه به آرای مردم مراجعه کرد آن هم از طریق رفراندوم و گاهی اوقات می‌توان در مباحث مختلف با مراجعه به آرای مردم به حل آن کمک کرد.
وی از سوی دیگر با اشاره به اختلافات میان اصلاح‌طلبان نیز گفت:  اصلاح‌طلبان در برخی موارد اختلاف برداشت و سلیقه دارند ولی باید تلاش کرد این مسئله به اختلاف راه منجر نشود.
درخواست اصلاح‌طلبان از هاشمی!
رسول منتجب‌نیا عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز طی سخنانی با حمله به شان نظارتی شورای نگهبان گفت: من از آقای هاشمی خواستم حالا که مجتمع تشخیص نظام در حال بررسی سیاست‌های کلی انتخابات است به این مسئله‌ (رد صلاحیت‌ها) خاتمه دهد.
وی همچنین اظهار داشت:  امیدواریم وزارت کشور دولت تدبیر و امید همت کند تا دست عوامل دولت گذشته را که هنوز در دولت حضور و نفوذ دارند، کوتاه کند.
سهم‌خواهی زودهنگام اصلاح‌طلبان
محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات نیز در حالی‌که خبرهای زیادی در رسانه‌ها از سهم خواهی اصلاح طلبان از دولت یازدهم وجود دارد طی سخنانی مدعی شد: ما از ابتدا نگاه‌مان حمایت از دولت بدون هیچگونه چشم‌داشتی بود، بنابراین به عهد خود با دولت یازدهم وفادار خواهیم بود اما دولت نیز بر مسائل اقتصادی و شعارهای خود جامه‌عمل بپوشاند.
وی ادامه داد: انتخابات سال آینده در انتخابات 96، 98 و 1400 تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین انتخابات تلقی می‌شود و نتیجه آن انتخابات سال 96 را ترسیم می‌کند.
عارف همچنین گفت: اینکه کواکبیان می‌گوید اگر در شورای هماهنگی به نتیجه نرسیدیم مستقل عمل می‌کنیم نباید این مسائل را مطرح کرد باید برای یک بار هم که شده از چنین مسائلی عبور کنیم.
وی ادامه داد: باید تنها چیزی که در سال آینده دنبال می‌کنیم پیروزی اصلاح‌طلبان باشد نه سهم‌خواهی؛ نتیجه سهم‌خواهی را در  گذشته تجربه کرده‌ایم، بگذارید انتخابات سال 94 پیروزی جبهه اصلاح‌طلبان باشد، چرا که پیام انسجام و اجماع ما نیز همان خواهد بود.
عارف گفت: اصلاح‌طلبان باید تلاش کنند تا همگرایی کامل بین آنها بوجود آید چرا که اگر خلاف این عمل شود باید در اصلاح‌طلب بودن افراد شک کرد، چرا که اگر شعار اصلاح‌طلبی دادیم باید اجماع کامل در دستور کار قرار گیرد و همه با یک لیست واحد در عرصه انتخابات ورود کنند.
وی همچنین اظهار داشت: اگر نخبگان جبهه اصلاحات ما را باور داشته باشند مردم هم به ما کمک خواهند کرد.
کواکبیان نیز در این همایش گفت: راستی آیا بهتر نیست که منافع ملی را منافع همه ملت پنداریم و به جای عینک جناحی همگی با اتحاد، انسجام و اجماع ملی نه تنها به دنبال تضعیف، سؤال و استیضاح نباشیم بلکه همگی زمینه‌ای فراهم کنیم که بتوانیم در سی و ششمین سالگرد فجر انقلاب مهمات اسلحه سربازان عرصه دیپلماسی را تضمین کنیم.
گفتنی است با رای کنگره سیزدهم این حزب، کواکبیان برای هفتمین بار دبیرکل حزب مردم‌سالاری شد.