kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲

تشریح برنامه‌های جشنواره شعر فجر از زبان دبیر جشنواره(اخبار ادبی و هنری)

اسماعیل امینی، دبیر علمی نهمین جشنواره شعر فجر در خصوص چندصدایی در جشنواره قبلی گفت: ما چندصدایی را اگر به معنای ادبی‌اش مدنظر باشد قبول داریم اما اگر منظورتان از چندصدایی، چندصدایی سیاسی است باید بگویم که من از سیاست کاملا بی‌بهره‌ام.



به گزارش خبرنگار کیهان،  اسماعیل امینی در نشست خبری نهمین جشنواره شعر فجر گفت:  چارچوب ما و خط قرمز ما در این جشنواره، فرهنگی است. ما به هزار سال شعر فارسی نگاه می‌کنیم کاری به سیاست نداریم اینکه شاعری گرایش سیاسی دارد یا ندارد یک نکته است اما اینکه آن گرایش دارای اهمیت است یا خیر نکته دیگری است.
وی افزود: مهمترین ویژگی نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش رقابتی آن است و در این بخش فقط داوری کتاب خواهیم داشت، آن هم کتاب‌هایی که در سال 92 با مجوز منتشر شده است. کتابی که مجوز نشر داشته باشد مورد داوری قرار خواهد گرفت.
دبیر علمی نهمین جشنواره شعر فجر  ادامه داد: در این دوره در سه شاخه کتاب شعر بزرگسال، کتاب شعر کودک و نوجوان و کتاب‌های مربوط به حوزه‌های نظری شعر داوری خواهند شد و در بخش غیررقابتی نیز برگزاری محافل شعری را شاهد خواهیم بود تا شاعران خلاق، صاحب‌نام و اثرگذار در حوزه ادبیات به شعرخوانی بپردازند که در این بخش منتخب نخواهیم داشت.
وی افزود: شاعران در محافل شعرخوانی شرکت خواهند کرد و این محافل در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود. در صورتی که بتوانیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم در چند کشور خارجی نیز این محافل شعری را برگزار خواهیم کرد و شاعران ما به این کشورها خواهند رفت.
اسماعیل امینی اظهار داشت: بخش گسترده‌ای تحت عنوان هیئت سیاستگذاری جشنواره امسال به یک هیئت علمی 9 نفره تبدیل شده که این افراد، هم به لحاظ علمی و هنری و هم به لحاظ اجرایی افراد صالحی هستند. همچنین آیین‌نامه این دوره از جشنواره شرایطی را فراهم می‌کند که شیوه برگزاری جشنواره موکول به تصمیمات فردی نشود و در این دوره با این کاستی روبرو نخواهیم بود.
وی درباره شعار این دوره از جشنواره شعر فجر گفت:‌ برای این دوره از جشنواره، شعار نداریم. من روی خوشی به شعار ندارم و به نظرم برگزاری جشنواره، بدون شعار بهتر است. از شاعران خارجی نیز کسی به این جشنواره دعوت نخواهد شد اما رایزنی‌ها انجام شده تا در کشورهای خارجی شعرخوانی داشته باشیم اما تا قطعی شدن کشورها آن را اعلام نمی‌کنیم.
به گفته مهدی قزلی،  دبیر اجرایی این دوره جشنواره شعر فجر؛ این جشنواره از 20 بهمن اولین محفل شعرخوانی  خود را خواهد داشت و اختتامیه جشنواره اواسط اسفند خواهد بود.