kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
دکتر اسماعیل آذر:

مشفق کاشانی یکی از طلایه‌داران شعر انقلاب بود

مشفق کاشانی شاعر معاصر ادبیات فارسی روز گذشته در اثر ایست قلبی در سن 89 سالگی از دنیا رفت.


در پی درگذشت این شاعر بزرگ، دکتر اسماعیل آذر در گفت وگو با کیهان گفت که مشفق کاشانی پیشقراول و طلایه‌دار شاعران شعر انقلاب بود.
دکتر اسماعیل آذر، کارشناس- مجری برنامه‌های مشاعره در سیما، درباره جایگاه شاعری استاد مشفق کاشانی گفت: نکته‌ای که درباره مشفق قابل توجه است؛ او پرورش‌دهنده و مربی شعر انقلاب بود. یعنی شعر انقلاب به نمک شعر مشفق کاشانی گاهی ملح شعریت خود را از دست می‌دهد. من همیشه او را نمک شعر انقلاب می‌دانستم. زحمات او برای شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سبب شد امروز یک ژانر شعری در ساحت ادبیات فارسی به نام شعر دفاع مقدس و انقلاب داشته باشیم.
این مدرس دانشگاه به اولین روز آشنایی خود و مشفق کاشانی در حدود 20 سال پیش اشاره کرد و گفت: ایشان قبل از اینکه شاعر بزرگی باشد، انسان متشخصی بود. هر کس را که می‌توانست، دست می‌گرفت و برای هر کسی که می‌توانست کاری انجام می‌داد؛ بی‌نهایت خوش محضر بود و از محضر او همیشه لذت بردم.
وی با اشاره به اینکه  مشفق کاشانی شعرش در محضر خدا بود، افزود: او در غزل معاصر سنتی به حقیقت، استاد بود. غزل‌ها و ترکیب‌هایی خلق کرده که نظیرش در طول تاریخ شعر پارسی وجود ندارد. یعنی گاهی ترکیب‌ها منحصر به خود مشفق است.
دکتر آذر گفت: آنچه مشفق را مشفق کرد در دو نکته می‌توان گفت: اول؛  اخلاق والای انسانی.  دوم؛ اشراف او به کلمه و ترکیبات فارسی در سرودن شعر. در حقیقت مشفق در تمام عرصه‌های شعری، خود را آزمود و بسیار موفق بود. در غزل معاصر، در غزل معاصر سنتی، در ترانه‌سرایی، در شعر انقلاب و حتی گاهی در قطعه و یا حکایت‌های شیرینی که کم و بیش از او دیده‌ام. تمام سخنی که گفته‌ام محصولش این جمله است که مشفق نخواهد مرد و نامش همیشه در زمره شاعران بلندپایه ایرانی است.
مراسم تشییع پیکر مرحوم مشفق کاشانی امروز ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت تهران انجام می‌شود.