kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
کارشناسان عنوان کردند

حاشیه‌سازی‌ها به دلیل عدم توفیق در تولید و اقتصاد است

نمایندگان ملت و کارشناسان از دولت خواستند که به جای حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد به مشکلات اساسی مردم از جمله معیشت بپردازد چرا که حاشیه‌سازی‌ها به دلیل عدم توفیق در تولید و اقتصاد است.


احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس در گفت و گو با  تسنیم، با تاکید بر حل مشکلات اساسی و ریشه‌ای مردم توسط مسئولان و ارائه برنامه دقیق برای کمک به قشر ضعیف جامعه، گفت: همه مسئولان و به خصوص دولت باید همت جدی در حل مشکلات معیشتی مردم داشته باشند؛ ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و مسئولان نیز باید تابع دستورات اسلام در حل معضلات مردم باشند.
وی افزود: اگر بنا بر این باشد که دولت و مجلس هر روز وارد یک مسئله حاشیه‌ای شوند، این وسط مردم قربانی خواهند شد، مردم انتظار رفع مشکلات بیکاری و اشتغال را در کشور دارند. جوانانی هستند که تحصیلاتشان تمام شده و جویای کار هستند و دولت باید برنامه دقیقی برای این موضوع داشته باشد.
نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان اینکه پرداختن به مسائل حاشیه‌ای دولت را از مسیر اصلی خود، یعنی حل مشکلات اقتصادی در کوتاه‌‌مدت و سپس در بلندمدت، که در برنامه‌های انتخاباتی، رئیس‌جمهور قول آن را داده بود، دور خواهد کرد، اظهار داشت: اگر برنامه‌های ارائه شده از سوی دولت کارشناسانه باشد، مجلس نیز با جدیت تمام دولت را در این امر به خصوص در تصویب لوایح یاری خواهد کرد.
شوهانی خاطرنشان کرد: دولت در موضوع بیمه و کاهش هزینه درمان خدمات ارزشمندی را انجام داد که قابل تقدیر است اما باید در همه زمینه‌های اقتصادی با جدیت کار کند و مطمئن هم باشد مجلس دولت را یاری خواهد کرد.
حاشیه‌سازی‌ها سودی برای مردم ندارد
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس نیز با تاکید بر حل مشکلات معیشتی مردم و توجه همه مسئولان به این موضوع، گفت: باید فکر و دغدغه همه مسئولان چه در دستگاه اجرایی، چه مقننه و چه قضائیه، حل مشکلات اساسی و معیشتی مردم باشد.
وی افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های خوبی را در اختیار مسئولان گذاشته تا در برنامه‌های اجرایی خود توجه بیشتری به قشر ضعیف جامعه داشته باشند. مردم نیز بر همین اساس انتظار دارند تا مسئولان و به خصوص دولت با جدیت تمام به فکر حل معضل بیکاری باشند.
عضو کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست ‌خارجی مجلس تصریح کرد: آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری وعده حل برخی مشکلات اقتصادی در طول 100 روز را داده بودند، اما به این وعده از نظر مردم عمل نشده و چه خوب است دولت بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای به سمت حل مشکلات اساسی مردم حرکت کند.
آصفری خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌های ارائه شده از سوی دولت کارشناسانه باشد، مجلس نیز با جدیت تمام دولت را در این امر به خصوص در تصویب لوایح یاری خواهد کرد.
وی با بیان اینکه دشمنان ایران، امروز با توطئه کاهش قیمت جهانی نفت به دنبال وارد کردن ضربه‌ای کاری به جمهوری اسلامی ایران هستند، خاطرنشان کرد: دولت باید بداند که امید به دست دشمنان هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. امید و نگاه باید به داخل باشد. دولت بدون توجه به حاشیه‌ها و مسائل پیرامونی عزم خود را به شکوفایی اقتصادی کشور متمرکز کند.
حاشیه‌سازی نشانه عدم توفیق در تولید و اقتصاد
ابراهیم فیاض استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران نیز درباره برخی حاشیه‌پردازی‌ها از سوی مسئولان با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور، گفت: پرداختن به حواشی از سوی مسئولان به این معناست که دولت‌ها همواره در شرایطی به‌نوعی به‌صورت ناخواسته به اپوزیسیون حکومت تبدیل می‌شوند و به همین دلیل اقتدار عمومی را از بین می‌برند.
عضو هیئت ‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به مشکلاتی که رؤسای جمهور در مورد اداره کشور مطرح می‌کنند، تصریح کرد: ما تجربه‌ای از کاهش قیمت نفت در آخر دوران جنگ تحمیلی داریم که در آن قیمت نفت با برنامه‌ریزی عربستان به 6 و 7 دلار رسید و شرایط به‌گونه‌ای شد که فقط پول استخراج آن تأمین می‌شد.
وی افزود: در دوره خاتمی هم این اتفاق رخ داد و در نتیجه تزلزلی که در ایران ایجاد شد کشورهای غربی و منطقه‌ای همین کار را در قبال ایران صورت دادند، بنابراین هر وقت در ایران احساس ضعف درونی کنند، این کار را انجام می‌دهند، چرا که فشار داخلی و خارجی تکمیل می‌شود. در نتیجه این رخداد در دوره خاتمی استقلال از نفت مطرح شد، اما تا پول نفت به کشور می‌رسد، استقلال از نفت فراموش می‌شود و دوباره به «دولت تنبل» بازمی‌گردیم.
وی رفتار دولت‌ها در ایران را یک مریضی مزمن دولتی در ایران نامید و گفت: متأسفانه دولت‌ها در ایران در نتیجه کاهش پشتوانه پول نفت، همه به‌نوعی به اپوزیسیون روندهای اجتماعی تبدیل می‌شوند و این پدیده به‌دلیل این است که دولت نمی‌خواهد پول تولید کند، چرا که اگر می‌خواست تولید کند به سکوت و آرامش روی می‌آورد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر مسئولان در تولید و اقتصاد توفیق داشتند مواضع جنجالی حاشیه‌ساز نمی‌گرفتند گفت: اگر دولت بخواهد ساختار خود را به‌سمت تولید سوق دهد این طور گرفتار نمی‌شود، اما از اول انقلاب دولت بنی‌صدر به‌دلایل سیاسی کاملاً اپوزیسیون حکومت است و حتی دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد هم به‌نوع دیگری به‌صورت ناخواسته به خودزنی دست زده‌اند و دولت فعلی هم ممکن است اندک اندک این روند را در پیش گیرد، چرا که نمی‌توانند پول نفت را مدیریت کنند.