kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶

ایمپلنت بهترین جایگزین برای دندان‌های از دست رفته

عضو هیئت‌مدیره انجمن ایمپلنتولوژی ایران گفت: ایمپلنت بهترین جایگزین برای دندان‌های از دست رفته است که به کمک آن می‌توان سلامت استخوان‌های فک را حفظ کرد.


به گزارش انجمن ایمپلنتولوژی ایران، دکتر حسین بهنیا با بیان اینکه دو عامل سبب حفظ و نگهداری استخوان فک می‌شود، توضیح داد: فشارهایی که از طریق دندان به‌طور طبیعی به فک وارد می‌شود و وجود ریشه دندان که با داشتن ساختمان خاص، حجمی را در فک اشغال می‌کند، سبب می‌شود سلامت استخوان فک حفظ شود.
وی افزود: به محض اینکه دندان‌ها از جای خود خارج می‌شود، مکانیسم‌های فیزیولوژیک از کار می‌افتد و استخوان شروع به تحلیل می‌کند و ممکن است قسمت اعظمی از آن، بعد از چند ماه از بین برود به همین سبب توصیه می‌شود که افراد به محض از دست دادن دندان ایمپلنت را جایگزین آنها کنند.
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در برخی بیماران می‌توان بلافاصله پس از کشیدن دندان در محل دندان خارج شده، از ایمپلنت استفاده کرد اما در برخی دیگر این امکان وجود ندارد.
بهنیا افزود: باتوجه به شرایط بیمار از نظر سلامت جسمی و شرایط موضعی یعنی وضعیت استخوان و نسوج نرم محل موردنظر، می‌توان بلافاصله پس از کشیدن دندان از ایمپلنت استفاده کرد.
وی ادامه داد: در برخی موارد نباید بلافاصله پس از کشیدن دندان از ایمپلنت استفاده کرد چرا که آثار نامساعد و عوارضی برجای می‌گذارد که جبران آن بسیار سخت و مشکل است.
متخصص و جراح دهان، فک و صورت خاطرنشان کرد: هنگامی که ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های پیشین که در معرض دید است، مورد استفاده قرار می‌گیرد باید با دقت بیشتری انجام شود چراکه ممکن است مشکلات زیبایی و خطر از دست رفتن ایمپلنت را به وجود آورد.
بهنیا گفت: برهمین اساس ایمپلنت به شرط فراهم بودن شرایط در برخی نواحی دهان به راحتی قابل استفاده است و در برخی نواحی مانند مناطق جلوی فک بالا و پایین که به مناطق زیبایی شناخته می‌شود با دشواری‌های خاص همراه است.
وی تصریح کرد: در برخی موارد باید پس از کشیدن دندان ایمپلنت را به صورت تأخیری انجام داد تا از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری شود. بنابراین متخصصی که درمان ایمپلنت را انجام می‌دهد باید دارای دانش، مهارت و تجربه کافی باشد.
بهنیا درمورد طول عمر ایمپلنت توضیح داد: طول عمر یک ایمپلنت بستگی به نوع تغذیه، بهداشت دهان و دندان، قدرت جویدن و عواملی مانند ابتلای فرد به بیماری‌های خاصی مانند دیابت و مصرف سیگار دارد.
وی افزود: گاهی لازم است برای انجام ایمپلنت استخوان فک ترمیم شود، بنابراین نمی‌توان در همه افراد به یک صورت عمل کرد؛ در بیمارانی که دندان‌های خود را کشیده‌اند و استخوان فک آنها تحلیل رفته است، می‌توان به کمک انواع مختلف پیوندهای استخوان از خود بیمار یا انواع استخوان‌های مصنوعی ایمپلنت را انجام داد.
عضو هیئت‌مدیره انجمن ایمپلنتولوژی ایران گفت: انواع پیوند استخوان از خود فرد یا از استخوان‌های مصنوعی در ایران درحال انجام است اما باید در این زمینه آگاهانه عمل کرد تا از آسیب‌ها و عوارض نامناسب آن پیشگیری شود.
دومین کنگره بین‌المللی ایمپلنتولوژی ایران از یکم تا سوم بهمن در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.