kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
افخم:

هرگونه تحریم جدید آمریکا علیه ایران به منزله توقف مذاکرات خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اقدام آمریکا در تحریم احتمالی ایران تصریح کرد که هرگونه تحریم جدید به منزله توقف روند جاری خواهد بود.


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران پیرامون گفتگوهای وزیر امور خارجه کشورمان در ژنو و برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات وزرای خارجه ایران وآمریکا پیرامون آخرین وضعیت هسته‌ای و مشورت‌های لازم در همین خصوص صورت می‌گیرد.
 افخم در مورد نقش روسیه در روند گفتگوهای هسته‌ای اظهار داشت: روسیه به عنوان کشور همسایه روابط دوجانبه خوبی را با جمهوری اسلامی ایران دارد. در همین راستا مشورت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خوبی میان تهران و مسکو صورت می‌گیرد.
 وی افزود: روسیه به عنوان یک عضو 1+5 نقش فعالی در گفتگوهای هسته‌ای ایفا می‌کند و گفتگوهای ایران و این کشور حوزه وسیعی از موضوعات را دربرمی‌گیرد.
 سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر محمدجواد ظریف به عربستان اظهار داشت: موضوع دعوت نامه ارسالی عربستان جهت سفر وزیر خارجه کشورمان به این کشور در دستور کار است و ما در نظر داریم که دیدار وزرا در تهران یا ریاض انجام شود. البته گفتگوهای طبیعی میان دو کشور در حال انجام است و پیرامون سفر وزیر خارجه کشورمان در زمان معین آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. سفیر جدید این کشور نیز معرفی شده و مراحل اداری طی شده و روال طبیعی در حال طی شدن است.
 افخم افزود: ناکارآمدی تحریم برای همه جهانیان مشخص شده و جمهوری اسلامی ایران نشان داده متناسب با اهداف خود همه برنامه‌هایش را تنظیم می‌کند، از نظر ملت ایران در عین اینکه تحریم اقدامی نامشروع بوده ابزاری ناکارآمد هم به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: امیدواریم یک واقع بینی در سیاست‌های حاکمان آمریکا حاکم شود، چرا که تکرار اشتباهات گذشته برای آنها و سیاست‌هایشان سودی نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون اقدام تروریستی در فرانسه گفت: جمهوری اسلامی ایران مواضعش را پیرامون این اقدام تروریستی اعلام کرد و ما همواره تروریسم را در هر نقطه دنیا محکوم می‌کنیم.
افخم افزود:‌ در عین حال ما اقدامات تحریک‌آمیز را نیز محکوم می‌کنیم و اقدام این هفته‌نامه از نظر ما یک اقدام توهین‌آمیز است و آن را کاملا محکوم می‌کنیم، چرا که باعث تحریک احساسات مسلمانان و جریحه‌دار شدن احساسات آنها در جهان خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از ملت‌ها تاوان سیاست‌های غرب را می‌دهند و هر بار مسئولین غربی خود بر این اشتباه اذعان می‌کنند، از این رو سوءاستفاده از آزادی بیان پذیرفته نیست.
افخم در ادامه گفت: چند سال پیش همین کشورها مشوق عزیمت افرادی به سوریه برای جنگ بودند و امروز آنها آثار و تبعات آن را می‌بینند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دور جدید گفتگوهای ایران و 1+5 بیان کرد: براساس اراده سیاسی که از ابتدا جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اعلام کرده، گفتگوها را ادامه می‌دهد و در این مسیر به دنبال رسیدن به یک توافق جامع است، اما در عین حال این مهم به این مفهوم نیست که ما از دیدگاه‌های خود کوتاه بیاییم.
افخم تصریح کرد: مذاکرات با 1+5 صرفا در موضوع هسته‌ای خواهد بود.
وی پیرامون سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به افغانستان گفت: برنامه‌ریزی‌ها پیرامون این سفر در حال انجام است، ظریف سفر قریب‌الوقوعی را به افغانستان انجام خواهد داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون تصمیم کنگره آمریکا پیرامون افزایش تحریم علیه ایران و واکنش کشورمان درخصوص این مسئله گفت: ما نمی‌خواهیم نسبت به روندها و تحلیل‌ها پیش‌بینی کنیم، هرگونه تحریم جدید به منزله توقف روند جاری خواهد بود و این بحثی روشن است و از نظر ما استفاده از یک ابزار فرسوده و ناکارآمد کمک‌کننده نیست. ضمن اینکه یک سوءمحاسبه در برخی مسئولین و حاکمان آمریکا وجود دارد. از این رو برداشت‌شان این است که موضوع تحریم ایران را به پای میز مذاکره کشانده. بنابراین لازم است که تحلیل‌ها، ‌تحلیل‌های واقعی و روزآمد و مبتنی بر جریان‌های واقعه کشورمان باشد، ملت ایران نشان داده که هیچ برنامه‌ای در ایران متوقف نشده و بودجه دولت هم این مسئله را نشان می‌دهد که براساس اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های غیرنفتی بسته شده است.
 وی همچنین درخصوص مخالفت دولت آمریکا با تحریم‌های کنگره گفت: آن چه که می‌توان در این خصوص ارزیابی کرد این است که آنها (دولت آمریکا) نمی‌خواهند فعلاً آسیبی به روند مذاکرات برسد. اما اینکه این اقدام چه میزان مبتنی بر این است که می‌خواهند کمک‌کننده در راستای رسیدن به توافق باشد نیازمند انجام مذاکرات و گفتگوهای چند روز آینده است، چرا که این گفتگوها کمک می‌کند که تحلیل ما دقیق‌تر شود و نشان‌ می‌دهد که دولت آمریکا به چه اندازه به توافق عادلانه پایبند است.