kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۸۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵

برخورد تبعیض‌آمیز دولت با برگزیده‌های جایزه جلال (اخبار ادبی و هنری)

مسئولان فرهنگی باز هم میان شبه‌روشنفکران نورچشمی و جناح فرهنگی مومن تبعیض قائل شدند.

به گزارش هفت راه، در حالی که بیش از یک ماه از پایان هفتمین جایزه ادبی جلال می‌گذرد، هنوز جوایز این دوره به طور کامل به برگزیدگان اهدا نشده است.
جایزه ادبی جلال با ۱۱۰ سکه، گرانترین جایزه ادبی ایران حساب می‌شود که پیش از برگزاری هفتمین دوره آن سخنانی درباره کاهش تعداد سکه‌هایش هم بود اما در نهایت قرار شد همان ۱۱۰ سکه به برگزیدگان اهدا شود؛ اتفاقی که تاکنون به تمامی رخ نداده و نیمی از برگزیدگان به جوایز خود نرسیده‌اند.
البته مهدی قزلی رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر این دوره از جایزه جلال در گفت‌وگویی اعلام کرد: قطعا جوایز همه برگزیدگان این دوره از جایزه جلال آل احمد تا پایان سال به آنها اهدا خواهد شد.
در جدیدترین واکنش به این اتفاق، صادق کرمیار نویسنده و عضو هیئت علمی این دوره از جایزه جلال در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم،‌ با انتقاد از عدم پرداخت جوایز جایزه جلال آل احمد گفت: متأسفانه با خبر شدم که جوایز هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد بعد از گذشت یک ماه و اندی از برگزاری مراسم هنوز به برخی از برگزیدگان پرداخت نشده است،‌ در حالی که باید جایزه روی سن و در همان مراسم به نویسندگان اهدا می‌شد.
نویسنده رمان نامیرا ادامه داد:‌ در آیین‌نامه جایزه جلال آمده است که میزان جوایز ۱۱۰ سکه است و مسئولان برگزار‌کننده باید همان ۱۱۰ سکه را به نویسندگان اهدا کنند،‌ این در حالی است که در وضعیتی بسیار نامناسب به نویسندگان اعلام شده است که معادل قیمت سکه‌ها در همان روز برگزاری مراسم‌، وجه نقد پرداخت خواهیم کرد. اقدامی که در شأن فرهنگ و نویسندگان نیست و بنده با شنیدن این خبر به یاد چهارراه استامبول افتادم.
کرمیار در پایان گفت: این برخوردهای تحقیرآمیز نشان می‌دهد، حتی اگر قصد تجلیل از نویسندگان وجود دارد، خروجی و نتیجه این برنامه‌‌ریزی‌ها، تحقیر نویسندگان شده است.
نکته جالب توجه اما ترتیب تحویل این جوایز به برگزیدگان است که ظاهرا در انجام آن ترتیب خاصی جز راضی نگه داشتن خواص نورچشمی! و اولویت دادن به آنها در نظر گرفته نشده است. ابوتراب خسروی که یکی از برگزیدگان مشترک بخش رمان بوده (و البته در بخش داستان کوتاه این دوره جزو داوران هم بوده است!) جایزه‌اش را تحویل گرفته است ولی دیگر برگزیده این بخش یعنی مزینانی جایزه‌اش را نگرفته است. علاوه بر خسروی، مردعلی مرادی نیز که جزو نویسندگان طیف خواص نورچشمی! محسوب می‌شود جایزه‌اش را گرفته و حسین پاینده -برگزیده بخش نقد ادبی- که خود در هفتمین دوره جایزه جلال عضو هیئت علمی بوده است هم دیگر دریافت‌کننده جایزه بوده است.