kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸

چرا بسته اشتغال‌زایی دولت هرگز گشوده نشد؟(خبر ویژه)

معاون وزیر کار می‌گوید بانک مرکزی و سازمان مدیریت اجازه عملی شدن بستر اشتغالزایی دولت را نمی‌دهند.


حسن طایی در مصاحبه با نسیم گفت: از آذرماه گذشته به معاونت اشتغالزایی دولت آمدم، برنامه‌های خود را در شورای عالی اشتغال و سپس کمیسیون تخصصی این شورا ارائه دادم. 3 ماه طول کشید تا این برنامه‌ها در کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال که شامل 20 دستگاه مختلف کشور است، به تصویب برسد و بعد از آن بسته اشتغالزایی تدوین شد.
معاون اشتغالزایی وزارت کار گفت: در کنار تلاش برای به تصویب رساندن برنامه‌ها مدام به بانک مرکزی می‌رفتم و از آنها درخواست می‌کردم، تا سیاست‌های اعتباری مناسبی به بحث اشتغال اختصاص دهند. در نهایت بسته در اسفندماه سال قبل تصویب شد و در فروردین‌ماه در جلسه شورای عالی اشتغال با حضور آقای دکتر روحانی نهایی شد.
معاون وزیر کار با انتقاد از خلف وعده بانک‌ها بیان کرد: مدیران بانکی ابتدا قول سه ماه اول امسال را به ما دادند، سپس این وعده به شش‌ماه رسید، ولی تا به امروز که نه ماه از سال گذشته است، تنها بانک رفاه کارگران با پرداخت کمتر از 1000 میلیارد تومان به وعده خود عمل کرده و باقی بانک‌ها خلف وعده کرده‌اند.
طایی با بیان این مطلب که «سیاست‌های اتخاذ شده توسط بانک مرکزی ضدتولید است» ادامه داد: بارها به بانک مرکزی تذکر دادم که سیاست‌های اعتباری شما با برنامه اشتغالزایی مدنظر رئیس‌جمهور همخوانی ندارد، اما توجهی به این مسئله نشد و حتی سیاست‌های ضدتولیدی هم در بانک مرکزی اتخاذ شد.
وی با انتقاد از نرخ سود تسهیلات اعطایی توسط بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نرخ سود تسهیلات اعطایی بانک مرکزی، 30 درصد است، که این رقم تولید و اشتغال را در کشور مخدوش کرده است، و در واقع بعد این تصمیم بانک مرکزی بنگاه‌های کوچک و متوسط لطمه جدی دیدند.
معاون وزیر کار از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم گله کرد و گفت: بارها با مدیران این سازمان جلسه داشتم و قرار بود، آنها برای اجرای بسته اشتغالزایی دولت به ما بودجه اختصاص دهند، اما تا به امروز یک ریال هم بودجه به ما اختصاص داده نشده است.