kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۵۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸

تابوشکنی انتحاری یا گریستن بر تابوت بدون مرده(خبر ویژه)

محافل حامی روحانی در داخل و خارج تحلیل‌های جالبی درباره اظهارات هفته گذشته وی در همایش اقتصاد ایران منتشر کردند.


سایت نامه‌نیوز در تحلیلی با عنوان «تابوشکنی؛ میراث احمدی‌نژاد برای روحانی»، مذاکره با آمریکا و طرح رفراندوم را از جمله تابوشکنی‌های روحانی توصیف کرد و نوشت: رسیدن به قدرت بعد از احمدی‌نژاد و تغییراتی که او در ساحت سیاست ایران بوجود آورده بود، روحانی را مجبور کرد دست به حرکات گاها انتحاری در سیاست خارجی و داخلی بزند.(!)
در همین حال صادق زیباکلام در مصاحبه با تابناک و درباره رفتارهای پوپولیستی روحانی گفت: من نمی‌خواهم توجیه‌گر اقدامات دولت روحانی باشم. معتقدم متاسفانه گاهی عملکرد و رفتار آقای روحانی خیلی با احمدی‌نژاد تفاوت نداشته است. آقای روحانی در اولین سفر به خوزستان رفت. من اولین کسی بودم که به ایشان اعتراض کردم و گفتم این به چه معناست؟ شما بر روی ماشین سر باز حرکت کنید و مردم دنبالتان بدوند. اگر اینها خوب بود، این کار را که احمدی‌نژاد بهتر انجام می‌داد. احمدی‌نژاد این کارهای پوپولیستی را بهتر انجام می‌داد. حتی این کارها را آقای قالیباف یا جلیلی  خیلی بهتر از ایشان انجام می‌دهند. ما تلاش می‌کنیم که رفتارهای پوپولیستی انجام نشود. منتها این هم یک واقعیتی است که بالاخره ما در ایران زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران فرار کنیم. این یک واقعیت تلخی است که اگر فردا آقای احمدی‌نژاد نامزد شود، بین 10 تا 15 میلیون رای می‌آورد. ایشان از آقای روحانی بیشتر رای خواهد آورد. شاید آقای روحانی به نحوی این موضوعات را احساس می‌کند و نمی‌خواهد بدنه اجتماعی را از دست بدهد.
از سوی دیگر علی افشاری در سایت خودنویس خاطرنشان کرد: با توجه به سیر قانونی، روحانی دنبال اجرایی کردن رفراندوم نیست اما می‌خواهد با راه‌انداختن کارزار روانی برنامه خود را جلو ببرد. ... از این رو اگر زاویه پیدا کردن روحانی با موضع حاکمیت در برنامه هسته‌ای از حالت شعاری بیرون بیاید و جنبه عملی و کارکردی پیدا کند آنگاه سیاست هسته‌ای دولت دوباره بر روی ریل درستی قرار گرفته و از مسیر بن‌بست آفرینی که در ابتدای مذاکرات مربوط به توافق جامع پی گرفته شد، بیرون می‌آید.(!)
خودنویس که توسط شماری از اصلاح‌طلبان فراری اداره می‌شود در مطلب دیگری نوشت: آقاجون مگر مجبوری؟ چرا چیزی را می‌گویی که نمی‌توانی انجام بدهی؟ چرا لقمه‌ای برمی‌داری که توی گلویت گیر کند. چرا حرفی می‌زنی که حسین شریعتمداری دست بگیرد و برایت طنز بنویسد؟ این مسیر به همان جایی می‌رسد که خاتمی رسید. حالا بیا جوابگوی حسین شریعتمداری باش. مشاورانت به اندازه او هم  فرق رفراندوم‌ها را ندانستند و شما را در این مخمصه انداختند. شما جداً تصور کردی اجازه برگزاری همه‌پرسی داری؟!
اما بالاترین از سایت‌های حامی فتنه 88 معتقد است: روحانی با نطقش در کنفرانس اقتصادی نشان داد که اصلاح‌طلب‌تر از خاتمی و هر اصلاح‌طلب دیگری است. روحانی قطعاً از اصلاح‌طلبان مذهبی عبور کرده و یک سر و گردن از آنها جلوتر است. زیرا کاملاً لیبرال است اما اصلاح‌طلبان نیرویی هنوز ایدئولوژیک هستند. روحانی اما علاوه بر همه بدشناسی‌ها و خوش شانسی‌هایی که دارد که گاهی همپوشان هم هستند مثل اوضاع اقتصادی که از سویی بدشناسی است و اجازه مانور به روحانی نمی‌دهد. اما در عین حال همین اقتصاد خوش شانسی است. زیرا اگر اوضاع چنین نبود قطعاً روحانی فرصت این همه باز شدن در حوزه‌های اصلی و ایدئولوژیک را پیدا نمی‌کرد- با فرض اینکه اگر حتی خودش هم می‌خواست- گفتم که علاوه بر همه این‌ها روحانی یک گیر و یک گشایش مخصوص اجتماعی هم دارد. گیرش این است که چون لیبرال است و فلسفی سخن می‌گوید و به ریشه‌ها می‌پردازد بار کافی هیجان‌های ایدئولوژیک را ندارد حرفش و نمی‌تواند توده‌ها را جلب و جذب کند به راحتی. و همین جاست که خیلی مهم است که هم خاتمی و هم موسوی با تبلیغات باید بیایند پشت این سخنان روحانی و توده‌های حامیشان را متوجه روحانی کنند.
از سوی دیگر داریوش سجادی از همکاران سابق نشریات اصلاح‌طلب می‌نویسد: آقای روحانی- هرچند تلاش و مساعی جمیله جنابعالی جهت تعامل با کدخدا و حصول به توافق برد-برد قابل تقدیر است. اما همه شواهد دال بر آن است که آنچه که شما از خلال مذاکرات با طرف غربی می‌کاویدید از همان فردای رد صلاحیت آقای هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات 92 از جانب طرف آمریکایی به حالت تعلیق درآمد! از نگاه آنها شما کسی نیستید که توان یا گمان به چالش کشیدن نظام را داشته باشید!
وی می‌نویسد: جنابعالی واقع‌بینانه موظفید فرای فرجام مذاکرات هسته‌ای، اقتصاد مقاومتی را جدی‌تر بگیرید! دخیل بستن به امامزاده 1+5 به مثابه گریستن بر تابوت خالی از متوفی است!