kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸

افراطیون کاری کردند جرئت نداشتیم اسم 2 خرداد را بیاوریم(خبر ویژه)

رئیس شورای مرکزی حزب ندا می‌گوید اصلاح‌طلبی نمی‌تواند بیرون از نظام و در تقابل با آن باشد، کاری که به نام جنبش سبز در سال88 صورت گرفت.


صادق خرازی در مصاحبه با روزنامه شرق و درباره مرزبندی با تندروها می‌گوید: خط‌بندی‌ها و مرزبندی‌ها بعد از سال88 بیشتر شد. از سال 84 مرزبندی‌های سیاسی و فکری در بین اصلاح‌طلبان موضوعیت جدی و بیشتری پیدا کرد، خصوصاً جبهه‌بندی‌ای که در سال 84 شد و شکست اصلاح‌طلبی را به معنی واقعی در سه صحنه انتخابات شوراها، مجلس و ریاست‌جمهوری به صورت پی‌درپی داشتیم. در سال 82 تا 84 جریان‌های اصلاح‌طلبی تعریف شدند. یک جریان بالاخره جریاناتی، تند بودند؛ جریاناتی که مسائل را سفید و سیاه می‌دیدند.
وی درباره حضور برخی اعضای شاخه جوانان حزب مشارکت در مرکزیت حزب ندا (مجید فراهانی عضو همین شاخه، دبیرکل ندا شده است) می‌گوید: اینها اکثریت نیستند. چند نفر از اعضای مشارکت از گذشته با این حزب زاویه داشتند و نگاه دیگری داشتند و یا همکاری فکری کردند.... خیلی از اینها چند سال است از مشارکت جدا شده‌اند و اگر حتی دوباره این حزب فعال شود، ممکن است خیلی از این افراد به مشارکت باز نگردند. کنش‌ها و واکنش‌های مشارکت، یک واگرایی ایجاد کرده است.
صادق خرازی در ادامه این مصاحبه و درباره انتخابات 88 گفت: صبح روز قبل از انتخابات من یک نظرسنجی دیدم. 60درصد احمدی‌نژاد بود 40 درصد موسوی. یک نظرسنجی دیگر، موسوی را 42 و احمدی‌نژاد را 58 درصد اعلام کرد. خودم به 40 تا 50 روستا و شهر رفتم. من معتقدم تخلف شد اما تقلب 10 تا 12 میلیونی نه. قلب من نمی‌تواند قبول کند که احمدی‌نژاد در این کشور 24 میلیون رأی آورده باشد. اما عقلم چیز دیگری می‌گوید. متأسفانه برخی دوستان فقط تهران، اصفهان و شهرهای بزرگ را دیدند. آقای جهانگیری به من گفت در منطقه ما (جیرفت) تخلف شده است. من به رهبری گفتم و آقای اژه‌ای ما را خواست. رفتند تحقیق کردند دیدند که صندوق‌ها درست است. نمی‌شود اینطور قضاوت کرد.
وی درباره نسبت اصلاح‌طلبان با نظام می‌گوید: ما می‌گوییم که دموکرات هستیم اما در تمرین با خود مشکل داریم. اگر مدعی هستیم باید نشان دهیم. اگر در سیاست پیاده، دموکرات هستیم در سیاست سواره هم باید دموکرات باشیم.
وی ادامه می‌دهد: رهبری در سال 76 گفتند که مردم در دوم خرداد حماسه آفریدند. اما برخی کار را در هشت سال ریاست‌جمهوری آقای خاتمی به جایی رساندند که پس از آن کسی جرأت نمی‌کرد در این مملکت اسم دوم خرداد را بیاورد. همان کسانی که آقای هاشمی را ترور شخصیت کردند الان مدعی ایشان هستند. عالیجناب سرخ‌پوش را چه کسی نوشت؟ برخی از اینها خاتمی را هم قبول ندارند. مگر سال آخر ریاست‌جمهوری آقای خاتمی ندیدید در دانشگاه با ایشان چه کردند؟