kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۵۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
روحانی در دیدار وزیر خارجه قبرس:

تروریسم در همه جا محکوم است

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: برای ما به همان نسبت که کشتار مردم عراق، پاکستان، افغانستان، لبنان و سوریه محکوم است، اگر تروری در پاریس، لندن، برلین و یا واشنگتن هم انجام شود، محکوم است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی،  روزگذشته در دیدار «ایوانیس کاسولیدیس» وزیر امور خارجه قبرس، روابط دو کشور را تاریخی و نشأت گرفته از دو تمدن بزرگ ایران و یونان دانست.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال برقراری روابط صمیمی‌تر و همکاری‌های نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا و قبرس است، افزود: در شرایط کنونی روابط تهران با اتحادیه اروپا روز به روز وضعیت بهتری پیدا می‌کند و قبرس به عنوان عضو این اتحادیه، می‌تواند نقش مؤثرتری در تقویت هر چه بیشتر مناسبات و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا داشته باشد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه به اعتقاد ما خشونت و وحشیگری در هر سرزمینی، علیه هر ملتی با هر نژاد، ملیت و مذهبی باشد، محکوم است، اظهار داشت: برای ما به همان نسبت که کشتار مردم عراق، پاکستان، افغانستان، لبنان و سوریه محکوم است، اگر تروری در پاریس، لندن، برلین و یا واشنگتن هم انجام شود، محکوم است.
روحانی در ادامه افزایش‌ همکاری‌ دو کشور در زمینه توریسم و موضوعات فرهنگی و علمی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ایران و قبرس ظرفیت‌های بسیار خوبی از لحاظ فرهنگی دارند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد از لحاظ علمی و دانشگاهی و نیز فراهم کردن شناخت دو ملت از تمدن یکدیگر، همکاری‌های لازم را انجام دهد و می‌توانیم بویژه در زمینه توریسم ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر برقرار کنیم.
ایوانیس کاسولیدیس وزیر امور خارجه قبرس نیز در این دیدار با بیان اینکه دولت و ملت قبرس احساس نزدیکی و علاقه‌مندی بیشتری با ایران دارند، گفت:  قبرس به دنبال استفاده از همه پتانسیل‌های موجود برای تقویت روابط خود با ایران است و در این راستا هیأت‌های تجاری و بازرگانی در ماه‌های آینده به تهران سفر خواهند کرد و امیدواریم پیشرفت‌های خوبی در زمینه تعاملات اقتصادی بین دو کشور ایجاد شود.
مذاکرات با وزیر خارجه آمریکا
 فقط در موضوع هسته‌ای است
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان  روز گذشته پس از دیدار و گفت‌‌وگو با «یانی کاسولیدین» همتای قبرسی خود که به تهران سفر کرده، در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در ابتدای این نشست خبری با ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه قبرس در تهران عنوان کرد: بخش عمده گفت‌وگوها به همکاری‌های دو کشور در زمینه‌ امنیت منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم بود و در خصوص وضعیت امنیت منطقه در خاورمیانه، لبنان و سوریه بحث‌هایی شد.
وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی در خصوص واکنش وزارت خارجه به ادعاهای هفته‌نامه اشپیگل در کمک جمهوری اسلامی ایران به سوریه برای ساخت بمب اتم، عنوان کرد: ادعای این مجله یکی از تلاش‌هایی است که برای ایجاد توهم در سطح بین‌المللی و تصور نگرانی از جمهوری اسلامی توسط محافلی که زندگیشان بر خشونت و هراس می‌باشد تنظیم شده و این ادعا مضحک است.
ظریف به دیدارهایش با سایر اعضای 1+5 در تهران و در پایتخت‌های آنها اشاره کرد و افزود: دیدارهایی داشته‌ایم و خواهیم داشت اما به دلیل آنکه رابطه سیاسی بین ایران و آمریکا وجود ندارد این مذاکرات در ژنو برگزار می‌شود. مذاکرات ما  و آمریکا که فقط محدود به حوزه هسته‌ای است،‌برخی مواقع شاید از سایر دیدارهای ما رنگ بیشتری داشته باشد به همین دلیل است که اخبار بیشتری در زمینه دیدار ما با آمریکا نسبت به دیدارهای ما با سایر اعضای 1+5 می‌شنوید. چرا که آنها به صورت عادی ادامه دارد.
وی با بیان اینکه روز چهارشنبه با کری درباره موضوع هسته‌ای و فقط موضوع هسته‌ای دیدار می‌کنم تا ببینیم آیا می‌شود روند مذاکرات را تسریع کرد، یادآور شد: مذاکرات با آمریکا استثنایی بوده و باقی مانده است زیرا ما با آمریکا فقط در حوزه هسته‌ای مذاکره داشته‌ایم و باید ببینیم این مذاکرات تا چه میزان مفید بوده و ما میزان مفید بودن آن را تحت بررسی داریم.
وزیر خارجه کشورمان حضورش در ژنو را برای دیداری یک روزه با وزیر خارجه آمریکا خواند وخاطرنشان کرد: پس از آن در اروپا دیدارهایی خواهم داشت که در حاشیه سفر من به اروپا دیدارم با کری انجام می‌شود.