kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
رئیس سازمان زندان‌ها:

75 درصد زندانیان حاشیه‌نشین شهرها هستند

رئیس سازمان زندان‌‌های کشور گفت: افزون بر 75 درصد کسانی که در زندان‌ها به سر می‌برند حاشیه‌نشین شهرها هستند.


«علی‌اصغر جهانگیری» در آیین معارفه مدیرکل زندان‌‌های استان یزد افزود: اکنون 9 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.
وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی‌ها سبب بروز برخی آسیب‌ها و ناهنجاری‌‌ها است، گفت: درآمد خانواده‌ها 44/5 درصد کسانی که در زندان‌های کشور به سر می‌برند ماهانه کمتر از پنج میلیون ریال است و این خود عامل بروز برخی ناهنجاری‌ها و جرایم شده و این وضعیت باعث شده تا شاهد افزایش قاچاق و دو قطبی شدن زندگی افراد باشیم. جهانگیری گفت: حدود 50 درصد زندانیان کشور را افرادی تشکیل می‌دهند که در جرایم مربوط به مواد مخدر فعالیت داشته‌اند.
وی همچنین با اشاره به اینکه اکثر زندانیان کشور از جوانان هستند، خاطرنشان کرد: 70 درصد زندانیان را افراد زیر 40 سال و حدود 63 درصد را افراد متاهل تشکیل می‌دهند ضمن آنکه حدود 20 درصد نیز بعد از وارد شدن به زندان متارکه کردند.
جهانگیری گفت: همچنین 40 درصد کسانی که در زندان‌ها به سر می‌برند مدرک تحصیلی آنها زیر دیپلم و کمترین تعداد مربوط به دانشگاهیان است.
رئيس سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه در گذشته مردان بیشترین زندانیان مواد مخدر بودند و آمار زندانیان زن در این حوزه اندک بود، افزود: متاسفانه اکنون این رابطه آماری برعکس شده و اکنون 45 درصد زندانیان اعتیاد به مواد مخدر را زنان و 34 درصد آنها را مردان تشکیل می‌‌دهند.
وی ادامه داد: 40 درصد زندانیان کشور را نیز افرادی با مدرک سیکل تشکیل می‌دهند که این آمار نیز نشان از ارتباط ترک تحصیل و ارتکاب جرم دارد.