kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
پاسخ معاون وزیر بهداشت به یک انتقاد؛

تلقی‌های نادرست، برنامه پزشک خانواده را با مشکل مواجه می‌کند

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به رئیس شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی، گفت: برنامه پزشک خانواده دارای اجزای به هم پیوسته است و بزرگ‌نمایی یا کوچک شمردن هر یک از اجزای آن یا تلقی نادرست از هر جزء، این سامانه را دچار مشکل جدی می‌کند.

 قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به رئیس شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی، گفت: برنامه پزشک خانواده دارای اجزای به هم پیوسته است و بزرگ‌نمایی یا کوچک شمردن هر یک از اجزای آن یا تلقی نادرست از هر جزء، این سامانه را دچار مشکل جدی می‌کند.
ایرج حریرچی در پاسخ به اظهارات رئیس شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور، گفت: حمایت انجمن پزشکان عمومی و قاطبه پزشکان عمومی از اجرای برنامه پزشکان خانواده بسیار جای خوشحالی دارد و مایه تشکر است.
حریرچی گفت: نکته مهم این است که استقرار سامانه «خدمات جامع و همگانی سلامت» مذکور در بند «ج» ماده 32 قانون برنامه پنجم که مورد تأکید سازمان بهداشت جهانی و در واقع شالوده اصلی تحولات و اصلاحات حوزه سلامت در کشورهای موفق در این زمینه بوده است، دارای اجزای به هم پیوسته و کاملاً وابسته به هم است و بزرگنمایی یا کوچک شمردن هر یک از اجزای آن یا تلقی نادرست از هر‌جزء استقرار این سامانه را دچار مشکل جدی می‌کند.
وی افزود: اگر به عنوان مثال شبکه مناسبی بر تأمین مراقبت‌های اولیه سلامت مستقر نشده باشد یا اگر سطح دو و سه تخصصی و بستری آماده پذیرش بیماران ارجاعی از نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات نباشند، استقرار سامانه در کل و اجرای جزء دیگری از آن مثلاً پزشک خانواده یا خرید راهبردی خدمات دچار مشکل اساسی خواهد شد.
گفتنی است، رئیس شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی کشور با اشاره به اینکه وزارت بهداشت پولش را در جاهای گران‌تر خرج می‌کند، گفته بود: برخی مسئولان وزارت بهداشت می‌خواهند طرح پزشک‌خانواده اجرا نشود.
مهران قسمتی‌زاده با انتقاد از مواضع معاونان وزارت بهداشت در برنامه‌ تلویزیونی «نبض»، اظهار داشت: با وجود تاکید مجدد شخص وزیر بهداشت بر اجرای برنامه‌ پزشک خانواده، رفتار و گفتار برخی مسئولان وزارت بهداشت نشان می‌دهد که می‌خواهند از وظیفه‌ قانونی خود در اجرای این برنامه شانه خالی کنند.
شایان ذکر است، برنامه پزشک خانواده یک طرح ملی بود که در سال‌های پایانی دولت قبل به طور آزمایشی در چند استان کشور آغاز شد، اما در دولت یازدهم پیگیری نشد و حتی حقوق دست‌اندرکاران این طرح تا مدت زیادی پرداخت نشد.
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران این حوزه، از آنجایی که این طرح ملی پس از ساعت‌ها بررسی‌های کارشناسی تدوین شده است، می‌تواند در کاهش هزینه‌های درمانی مردم نقش بسزایی داشته باشد و از طریق کاهش هزینه‌های القایی درمان، هزینه‌های سرسام‌آور طرح تحول سلامت را نیز کنترل نماید، اما سوال اینجاست که معاونین وزارت بهداشت که از مزایای این برنامه خبر می‌دهند، چرا با رفع معایب احتمالی، این طرح را اجرا نمی‌کنند؟