kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
نخست‌وزیر اسبق فرانسه:

داعش فرزند بدترکیب سیاست حمایت غرب از تروریست‌هاست

نخست‌وزیر سابق فرانسه اعلام کرد، داعش فرزند بدترکیب سیاست‌های متکبرانه غرب است.


به گزارش واحد مرکزی خبر، «دومینیک دوویلپن» گفت: «سیاست‌های غرب عامل گسترش کانون‌های تروریسم در سراسر جهان است... گروه تروریستی داعش فرزند بدترکیب این سیاست متکبرانه و بی‌پایه است.
دوویلپن اقدام «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در تشکیل «ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» را نیز «خطرناک و بی‌ارزش» دانست، چرا که به گفته وی، «تشکیل چنین  ائتلافی  خود سبب گسترش کانون‌های تروریستی می‌شود.»
وی که با یک شبکه تلویزیون خصوصی فرانسوی سخن می‌گفت، تصریح کرد: «زمان آن رسیده که اروپا و آمریکا از تجربه جنگ افغانستان درس بگیرند.»
دوویلپن گفت: «در سال 2001 (زمان آغاز حمله آمریکا به افغانستان) ما یک کانون اصلی تروریسم داشتیم، ولی اکنون پس از 13 سال عملیات نظامی در افغانستان، عراق، لیبی و مالی، حدود 15 کانون تروریستی به علت سیاست‌های تناقض‌آمیز ما ایجاد شده است.»دوویلپن شمار اعضای داعش را در حال حاضر بین 20 تا 30 هزار نفر دانست و جنگ (غرب) در خاورمیانه را مشابه ریختن بنزین روی آتش دانست.
مقام سابق فرانسوی این را هم گفت که «وارد هر جنگی که بشویم، مجبور می‌شویم برای حل مشکل ناتوانی و بی‌‌کفایتی خود در پاسخ دادن به تهدیدات تروریستی، جنگ دیگری را به راه بیندازیم.»
تظاهرات در پاریس
دیروز صدها هزار نفر در پاریس علیه تروریسم تظاهرات کردند. در این تظاهرات علاوه بر مقامات فرانسوی، نخست‌وزیر انگلیس، صدراعظم آلمان، شاه اردن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و شماری دیگر از مقامات غربی شرکت کردند.
همزمان با برگزاری این تظاهرات و ساعاتی قبل از آن، متروی پاریس به دلایل امنیتی بسته شد و مقامات فرانسوی برای جلوگیری از هرگونه اقدامات تروریستی، 5500 نیروی پلیس را به خدمت گرفتند.
به گزارش روزنامه «لوموند» مسلمانان فرانسوی نیز مثل سایر شهروندان این کشور در تظاهرات دیروز شرکت کردند و علیه تروریسم شعار دادند.
در حالی که برخی از جریان‌های سیاسی و چهره‌های غربی تلاش می‌کنند ماجرای حمله به دفتر  مجله فکاهی «شارلی ابدو» را به مسلمانان نسبت بدهند، بسیاری از مردم و نهادهای غربی نیز مقابل این جریان قرار گرفته و اعلام می‌‌کنند که میان تروریسم و هیچ دینی پیوند وجود ندارد.
در شهر «درسدن» آلمان اما، حدود 35 هزار نفر در حمایت از مسلمانان و علیه یک جنبش ضد اسلامی موسوم به «پگیدا» تظاهرات کردند. مسلمانان دو شهر «بارسلونا» و «والنسیا»ی اسپانیا هم علیه حملات تروریستی پاریس تظاهرات کردند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هم با انتقاد از ایجاد «جو اسلام‌‌هراسی» در غرب، گفت که ترور در ادیان الهی جایگاهی ندارد.
سایر رویدادها
* افراد ناشناس دفتر یک نشریه ضد اسلامی در هامبورگ را به آتش کشیدند.
* به نوشته روزنامه انگلیسی «ساندی‌ تایمز»، این کشور به دلیل بازگشت 150 عضو داعش، در معرض حملات تروریستی قرار دارد.
* جنبش حماس حملات تروریستی در فرانسه را محکوم کرد.
* نخست‌وزیر فرانسه در واکنش به اظهارات همتای صهیونیست خود که خواستار بازگشت یهودیان فرانسوی به اسرائیل شده بود، گفت: جای یهودیان فرانسه، فرانسه است.
* به گفته پلیس فرانسه، یک زن همدست عاملان عملیات تروریستی پاریس، از این کشور به ترکیه گریخته است. این زن احتمالا به تروریست‌ها در سوریه می‌پیوندد.
 ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان خواستار وضع قانون بین‌المللی برای جلوگیری از اهانت به ادیان شده است.
*علی‌رغم  اینکه مسلمانان سراسر ایتالیا علیه حملات تروریستی در فرانسه تظاهرات کرده‌اند، حمله به مسلمانان و نمادهای اسلامی در این کشور شدت گرفت.