kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
عضو شورای رقابت:

اثری از اقتصاد مقاومتی در بودجه 94 مشاهده نمی‌شود

یک عضو شورای رقابت گفت: اثری از اقتصاد مقاومتی در بودجه 94 مشاهده نمی‌شود.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با  نسیم درباره اینکه اقتصاد مقاومتی در بودجه 94 لحاظ شده است یا نه گفت:‌ متاسفانه خیر، در بودجه دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی توجه جدی صورت نگرفته است و اگر به بند بند سیاست‌ها مراجعه کنید ردی از اقتصاد مقاومتی پیدا نمی‌کنید.
وی گفت: حتی در بخش‌های آموزش، دانش‌بنیانی کردن اقتصاد، گردشگری و صنعت سهم‌هایی که در نظر گرفته شده است در آن راستا حرکت نکرده‌اند. تعجبی ندارد چون اقتصاد مقاومتی جدی گرفته نشده است.
 وی تصریح کرد: از طرف خود سازمان‌های دولتی، کدام وزارتخانه آمدند، اقداماتشان را با این دید تغییر داده‌اند؟
 بغزیان تصریح کرد: البته دولت، هم فرصت کافی برای این کار نداشته و هم در واقع توان کارشناسی کافی را بسیج نکرده است.
وی در خصوص اینکه آیا بودجه 94 با فرض تشدید تحریم‌ها نوشته شده‌است؟ گفت: بودجه سال آینده با عدم شدت تحریم‌های خارجی نوشته شده است و حالا باید دید که تحریم‌ها شدت پیدا نمی‌کند و به همین روال پیش می‌رود یا نه.
او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه درآمدهای نفتی طی یکی دو ماه اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است، ‌نرخ رشد 4 درصدی اقتصاد در شش ماهه اول امسال قابل درک و باور است؟ گفت: زمانی که تورم از 30 درصد به 25 درصد برسد مسلما رشد واقعی درآمدها را نشان می‌دهد ولی اینکه رفاه افزایش پیدا کرده من فکر می‌کنم تا زمانی که ما تورم منفی نداشته باشیم صحبت از رفاه بی‌معنی است.
وی درباره اینکه کدام بخش‌ها در رشد اقتصادی 4 درصدی موثر بوده‌اند؟ گفت: از نظر من زمان کافی برای بحث‌ تاثیرگذاری سیاست‌های دولت وجود نداشته که بخواهیم بگوییم که خود سیاست‌‌های دولت توانسته رشد اقتصادی را به ارمغان بیاورد.
عضو شورای رقابت در خصوص واقعی بودن منابع درآمدهای دولت در سال آینده نیز گفت: اگر نفت را کنار بگذاریم، می‌‌ماند قسمت مالیاتی، که به نظر من هنوز سیستم مالیاتی ما درست عمل نمی‌کند و دارای خلأهای زیادی است.
 وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان‌هایی هستند که از دادن مالیات فرار می‌کنندو افرادی با انجام معاملات سنگین در پرداخت مالیات تمکین می‌کنند، اگر ما این موارد را جدی بگیریم و یک حرکتی نسبت به شناسایی و اخذ مالیات‌ها و معوقه‌ها داشته باشیم به نظر من دولت می‌تواند از طریق مالیات، کاهش قیمت نفت را جبران کند. وی در ادامه با بیان اینکه، به سامان کردن سیستم مالیاتی متاسفانه در دستور کار وزارت اقتصاد نیست گفت: متاسفانه باید گفت جدیتی در بخش شناسایی و گرفتن مالیات از آن بخش پنهان و زیرزمینی 25 درصدی اقتصادی کشور در وزارت اقتصاد وجود ندارد.