kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶

صادرات صنایع دستی 40 درصد افزایش یافت

معاون صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گفت: صادرات صنایع دستی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا از گنبدکاووس، «بهمن نامور مطلق» در حاشیه بازدید از بازارچه صنایع دستی این شهرستان افزود: در سال گذشته در بخش صنایع دستی نزدیک به 120 میلیون دلار صادرات داشتیم، در مقابل این میزان صادرات، تنها 10 درصد صنایع دستی به کشور وارد
شد.
وی با اشاره به بازدیدش از برخی کارگاه‌های تولید صنایع دستی استان گلستان،‌گفت: نبود تشکیلات هنرمندان، میزان کم پرداخت تسهیلات بانکی به هنرمندان، عدم تامین مواد اولیه مرغوب و همچنین به روز نبودن طرح‌های صنایع دستی از جمله مشکلات صنایع دستی این منطقه به شمار می‌رود.
نامور مطلق افزود: تامین مواد اولیه مرغوب و ارائه طرح‌های جوان‌پسند از سوی مراکز دانشگاهی برای طراحی و ساخت تلفیقی صنایع دستی این منطقه می‌تواند به افزایش فروش این آثار در بازار کمک کند.
معاون صنایع دستی کشور، قیمت بالای صنایع دستی را یکی از مشکلات این صنایع دانست و گفت: قیمت صنایع دستی خارجی که در بازار وجود دارد به خاطر اینکه با ماشین ساخته می‌شوند با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود. در حالی که صنایع دستی داخلی با استفاده از دست هنرمندان طراحی و ساخته می‌شود به همین خاطر قیمت آنان بالاتر از کالاهای خارجی است.
وی اظهار داشت: در راستای حمایت از هنرمندان و صنایع دستی داخلی، گمرکات کشور و نیروی انتظامی باید از ورود بی‌رویه صنایع دستی به کشور جلوگیری کنند تا صنایع دستی داخلی که از کیفیت بالاتری برخوردار هستند به فروش برسد.
نامور مطلق درباره وضعیت اقلام صادراتی صنایع دستی کشور، گفت: صادرات ما در زمینه‌های گلیم، سفال، شیشه، قلم‌زنی، زیراندازهای کرمان و آذربایجان در وضعیت خوبی قرار دارد به‌طوری‌که امسال نسبت به سال گذشته صادرات این اقلام 40 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: در همه استان‌ها بازارچه صنایع دستی راه‌اندازی شده و در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا بازار اختصاصی صنایع دستی در تمام شهرستان‌ها دایر شود.