kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
آیت‏الله نوری همدانی: 

تنها با بصیرت می‌توان جلوی فتنه‌ها را گرفت

آیت‏الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه تنها با بصیرت می‌توان به جنگ فتنه‌ها رفت، گفت: فتنه آمیزه‌ای از حق و باطل است، ‌اگر حق را از باطل جدا کنیم کسی دنبال باطل نمی‏رود.
به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در دیدار اعضای بسیج دانشجویی، رؤسای دانشگاه‏ها و روایتگران راهیان نور شهر مقدس قم، گفت: یکی از موضوعاتی که در قرآن کریم بیان شده است، مسئله فتنه و شناخت فتنه است.
وی با اشاره به آیه 25 سوره مبارکه انفال، ابراز داشت: باید از ایجاد فتنه‎ها جلوگیری شود چرا که تبعات فتنه فقط دامن فتنه‏گران را نمی‎گیرد بلکه مردم را هم آلوده می‎کند و باید به صورت جدی از ایجاد فتنه پیشگیری شود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه در قرآن کریم 30 مرتبه کلمه فتنه تکرار شده است، اظهار داشت: این تکرار، اهمیت مسئله را نشان می‏دهد و ما باید با بصیرت کامل فتنه را بشناسیم و با پیشگیری از بروز این مسئله جلوگیری کنیم.
آیت‏الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه فتنه از قتل انسان‏ها سخیف‏تر است، تصریح کرد: از دیدگاه قرآن کریم مسئله فتنه بسیار ویرانگر و خانمان‌سوز است و این مسئله در تاریخ سبب کشته شدن خیلی از انسان‎ها شده است.
وی با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه مخزن حکمت‏های بسیاری در زمینه سیاست، اجتماع و فرهنگ است، عنوان کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‏فرمایند« ابتدای فتنه‏ها از هوی و هوس اشخاص در برابر حق به وجود می‏آید». این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه فتنه از حب جاه، حب مال، غضب و شهوت سرچشمه می‏گیرد، اظهار داشت: فتنه‌گران به خاطر هوای نفس قوانین خود را پیاده می‏کنند که این قوانین مخالف قرآن است چرا که سبب هرج و مرج و کشتار می‏شود.
آیت‏الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه فتنه یعنی مخلوط کردن حق با باطل، تصریح کرد: اگر حق را از باطل جدا کنیم کسی دنبال باطل نمی‏رود و فتنه‌گران با مخلوط کردن حق و باطل سبب فریب مردم می‏شوند. این مرجع تقلید جنگ‌های جمل، نهروان و صفین را نتیجه فتنه و فتنه‌گری دانست و خاطرنشان کرد: آمریکا و صهیونیسم دنیا را با فتنه نقض حقوق بشر و نقض دموکراسی فریب داده‏اند و این همه جنگ و بی‌نظمی در جهان نتیجه فتنه‏های آنها است. وی در پایان با تأکید بر اینکه مردم ایران باید بصیرت خود را بالا ببرند، ابراز داشت: کسانی که در فتنه سال 88 شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را سر دادند این بصیرت را نداشتند که اگر صهیونیست‏ها به غزه و لبنان تسلط پیدا کنند به سراغ ایران هم می‏آیند و تلاش می‏کنند که وضعیتی شبیه آنچه که در غزه و لبنان رخ داده است را نیز برای ایران به وجود بیاورند.