kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲

توصیه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی به مسئولان قوه قضائیه

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: اگر دستگاه‌ قضا سالم و صالح باشد، جامعه سالم و صالح می‌باشد و اگر آلوده باشد کل جامعه نیز آلوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در دیدار معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه اکنون چشم تمام افراد به نظام اسلامی به ویژه قوه قضاییه دوخته شده است، اظهار داشت: اگر نظام قضایی سالم باشد منفعت زیادی به دست می‌آید و اگر ناسالم باشد زیان بسیاری خواهیم دید.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر انجام کارهای فرهنگی مختلف برای کارکنان قوه قضاییه به ویژه قضات، اظهار داشت: کار قضاوت بسیار حساس بوده و باید نسبت به این افراد برنامه‌های مختلف فرهنگی تدارک دیده شود؛ باید از کودکی نسبت به این افراد فرهنگ‌سازی و آموزش‌های خوبی داده شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های قرآنی برای کارکنان قوه قضاییه کار بسیار ارزشمندی است، عنوان کرد: برنامه‌ها باید در دو بخش ساده برای عموم افراد و عمیق برای کارکنان برگزار شود.
وی تصریح کرد: البته می‌توان از مباحث کتاب نهج‌البلاغه نیز در کنار فعالیت‌های قرآنی بهره گرفت؛ چرا که این کتاب برای افرادی که می‌خواهند در بخش قضا حضور داشته باشند بسیار خوب بوده و آداب قاضی و قضاوت را بیان کرده است. این مرجع تقلید ادامه داد: تدوین کتابی درباره دیدگاه اسلام نسبت به قضاوت سبب می‌شود تا حتی بیگانگان به مسائل دقیق اسلام در این زمینه پی ببرند. آیت‌الله مکارم شیرازی در بخشی از این دیدار در پاسخ به خواسته معاون فرهنگی قوه قضاییه برای تأکید نسبت به حضور روحانیان در مسند قضاوت، اظهار داشت: باید در این زمینه تبلیغ کرد؛ بنده در این زمینه بارها توصیه‌هایی مطرح کرده‌ام و باز هم می‌گویم؛ به عقیده بنده اطلاع‌رسانی بیشتری در صدا و سیما و نشریات صورت گیرد. وی ادامه داد: مقداری نیز افراد را از کار قضاوت می‌ترسانند، کسی که تعهد کافی نداشته باشد به درد نمی‌خورد در این مسند باشد، افرادی هم که تعهد کافی دارند برخی گرفتار وسواس می‌شوند و باید به اینها جرأت داد که این کار واجب کفایی بوده و اگر به اندازه کفایت نباشد واجب عینی است و فردا باید پاسخگو بود.