kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

لیبی برای مهار آتش در بندر نفتی این کشور از جامعه جهانی کمک خواست

دولت لیبی برای مهار آتش‌سوزی در بندر «السدره» این کشور ازجامعه جهانی درخواست کمک کرد.

حمله شبه‌نظامیان مسلح «فجر» به تاسیسات نفتی بندر «السدره» لیبی باعث آتش‌سوزی در این بندر شده است و دامنه آتش همچنان گسترش می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، به علت شدت آتش‌سوزی، آتش‌نشان‌ها هنوز نتوانسته‌اند آتش را مهار کنند و پنجمین انبار نفتی این بندر نیز طعمه حریق شد.
در همین راستا دولت لیبی در بیانیه‌ای نسبت به خطرات  زیست محیطی ناشی از این آتش‌سوزی‌ها که تمامی منطقه را تهدید می‌کند، هشدار داد و خواهان کمک بین‌المللی شد.
«عمر السنکی» وزیر کشور لیبی در این ارتباط تاکید کرد که وی پیام فوری و مکتوبی را برای سفرای کشورهای آمریکا، آلمان و ایتالیا در لیبی فرستاده و از آنها خواسته است تا هر چه سریع‌تر برای مهار آتش‌سوزی‌ها در بنادر لیبی اقداماتی را اتخاذ کنند.
«عیسی العریبی»، رئيس کمیته انرژی در پارلمان لیبی نیز اعلام کرد که اعضای پارلمان لیبی از ایتالیا خواسته‌اند تا برای مهار آتش‌سوزی‌ها وارد عمل شود اما ایتالیا اعلام کرده است که به شرط توقف درگیری‌ها وارد عمل خواهد شد!
این آتش‌سوزی که تلفات آن 50 کشته و ده‌ها زخمی گزارش شده است حیات ساکنان مناطق نزدیک به بندر «السدره» را به خطر انداخته است.
وزارت نفت و گاز لیبی با اشاره به این موضوع اعلام کرد که دود ناشی از آتش‌سوزی مناطق مسکونی در «راس لانوف» و «السدره» را کاملا پوشانده است و حیات هزاران تن از ساکنان به ویژه کودکان را به دلیل احتمال ابتلا به التهابات ریوی تهدید می‌کند.
سازمان ملل متحد نسبت به حمله شبه‌نظامیان به تاسیسات نفتی لیبی واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن آن اعلام کرد: «این حملات نقض آشکار قوانین شورای امنیت در خصوص لیبی است. نفت لیبی متعلق به تمامی مردم این کشور و منبع حیات اقتصادی لیبی است.»
شبه‌نظامیان مسلح «فجر» که از اهالی شهر «مصراته» لیبی هستند با استفاده از قایق‌های تندرو به «السدره» بزرگ‌ترین بندر لیبی حمله کردند و این بندر را به آتش کشیدند. تاکنون پنج انبار بزرگ نفتی این بندر دچار آتش‌سوزی شده است.