kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

راهپیمایی سکوت ده‌ها هزار مخالف تبعیض‌ نژادی در واشنگتن و نیویورک

ده‌ها هزار معترض آمریکایی بار دیگر با برگزاری تظاهرات «روز خشم» و «راهپیمایی سکوت»، اعتراض خود را به نژاد پرستی و بی‌عدالتی دستگاه قضایی آمریکا اعلام کردند.

به گزارش ایسنا  به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، هزاران تن از مردم واشنگتن، نیویورک و شمار دیگری از شهرهای آمریکا روز شنبه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند تا به وحشی‌گری پلیس علیه سیاهپوستان اعتراض کنند.
 جرقه‌ اعتراضات پس از کشته شدن «مایکل براون» 18 ساله و «اریک گارنر» 43 ساله در دو حادثه جداگانه در تابستان زده شد. در هر دو حادثه هیچ یک از دو افسر سفید پوست مسئول کشتار، گناهکار شناخته نشدند. پس از این اتفاقات چند مورد تیراندازی منجر به مرگ از سوی نیروهای پلیس علیه سیاهپوستان در آمریکا روی داد که ماه‌ها خشم عمومی را به همراه داشت.
راهپیمایی «روز خشم» در نیویورک سازمان دهی شد که طی آن در منطقه بروکلین نیویورک معترضان به خیابان‌ها ریختند و با دراز کشیدن در کف خیابان‌ها و بلند کردن دست‌های خود کشتار سریالی سیاهان توسط پلیس نژاد پرست آمریکا را محکوم کردند.
 تجمع اعتراضی‌ دیگری نیز  در واشنگتن برگزار شد که در آن خانواده‌های مایکل براون، اریک گارنر، آکای گرلی و ترایوان مارتین که همگی سیاهپوست‌هایی بودند و پلیس آمریکا آن‌ها را کشته بود، شرکت کردند.
از سوی دیگر  تعدادی از معترضان نیز در بخش سنت لوئیس ایالت میسوری در «راهپیمایی سکوت» شرکت کردند. این تجمع اعتراض آمیز در اعلام همبستگی با قربانیان سیاه پوست خشونت پلیس برگزار شد.
روزنامه «سنت‌لوئیس پست» گزارش کرد که این تظاهرات تحت عنوان «ما به صورت متحد راهپیمایی خاموش برپا می‌کنیم» با حضور نژادهای مختلف برگزار شده بود و برای بزرگداشت قربانیان خشونت‌های پلیس آمریکا برگزار شده بود.
از سوی دیگر یک سیاه‌پوست 20 ساله آمریکایی دیگر نیز به نام «کارلتون اسمیت» در تیراندازی پلیس در تگزاس کشته شد.
اگرچه مقامات پلیس مدعی حمل سلاح توسط جوان سیاه‌پوست شدند اما شاهدان عینی واقعیت ماجرا را به نحوی دیگر بیان کرده‌اند. یکی از شاهدان گفت:«فرد مقتول، بدون هشدار پلیس و از پشت سر هدف تیراندازی پلیس قرار گرفت».