kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۳

انتخابات رقابتی یا رفاقتی (یادداشت خبرنگار)

انتخابات شورای مرکزی خانه مطبوعات استان اردبیل در میان حرف و حدیث فراوان برگزار شد.

با اعلام تاریخ برگزاری مجمع و انتخابات، جمعی از اهالی مطبوعات نسبت به تاریخ برگزاری اعتراض کرده و برای به تعویق انداختن آن رایزنی‌های لازم را انجام دادند. در صبح روزیکه قرار بر برگزاری بود به دنبال درخواست کتبی جمعی از پیشکسوتان مطبوعات، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعویق انتخابات موافقت کرد و هنوز ساعتی از اعلام آن نگذشته بود که مدیرکل با زیر پا گذاشتن دستور خود و برای تامین خواست برخی‌ها که گفته می‌شود با عنایت دولت در مسند قدرت هستند حکم به برگزاری انتخابات در همان روز داد.
محل برگزاری مجمع و انتخابات، خانه مطبوعات بود. در محلی که باید 154 نفر از تاییدشدگان حضور می‌یافتند سالنی در نظر گرفته شد که بیش از 30 نفر گنجایش نداشت. اعتراض برخی از مطبوعاتی‌ها به عملکرد اعضای شورای مرکزی و تنگ شدن فضا برای ثبت‌نام کاندیداها، فضای مناسبی را برای مجمع حاکم نکرده بود و در نهایت جمع کثیری از اهالی مطبوعات برای اعتراض به عملکرد شورای مرکزی و بویژه رفتار دوگانه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محل مجمع را ترک کردند.
با تلاش برخی‌ها که دوست داشتند فقط طیف خاصی بر شورای مرکزی تسلط داشته باشد انتخابات با حضور 11 کاندیدا برگزار شد.
از آنجایی که در برخی از پست‌ها کاندیدایی نبود و در برخی نیز فقط یک کاندیدا ثبت‌نام کرده بودند انتخابات در فضای سرد و غیررقابتی برگزار شد و در مجموع با محبت ارشاد اسلامی و چراغ سبز مدیرکل، آنهایی که می‌خواستند انتخاب شوند به آرزویشان رسیدند.
در این انتخابات از 154 نفر حائز شرایط رای دادن فقط 79 نفر به پای صندوق رای رفتند که عدم استقبال اهالی مطبوعات از این انتخابات و حرف و حدیث‌های پیرامون آن می‌تواند جای سوال باشد.
به هر حال با توجه به اینکه در جریان انتخابات، ارشاد اسلامی نتوانست نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کند و به موقع تصمیم‌های درست بگیرد و در کاهش شکاف بین اهالی مطبوعات نقش‌آفرینی کند، متاسفانه مواردی پیش‌آمد که به هیچ‌وجه زیبنده جامعه مطبوعاتی استان نبود و از این بابت ارشاد اسلامی استان کارنامه‌ای ناموفق از خود برجای گذاشت.
انتظار می رفت که انتخابات خانه مطبوعات با شرکت تمام دست‌اندرکاران مطبوعات از هر طیف و جناحی برگزار شود و این انتخابات عاملی برای ایجاد وحدت و همدلی و سایه انداختن فضای یک رنگی و صمیمیت در جامعه مطبوعاتی باشد که متاسفانه عملکرد نسنجیده برخی‌ها شکاف عمیقی را بین مطبوعاتی‌های استان ایجاد کرد که برای ترمیم آن و از بین بردن کدورت‌ها باید خود مطبوعاتی‌ها اقدام کنند.
نادر پرستار