kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۳

سیاستمدار آمریکایی: موساد در جاسوسی‌های واشنگتن نقش کلیدی دارد

نامزد سابق سنای آمریکا از «نقش کلیدی» رژیم صهیونیستی در «جاسوسی‌های گسترده» دولت آمریکا پرده برداشت.

نامزد سابق سنای آمریکا از «نقش کلیدی» رژیم صهیونیستی در «جاسوسی‌های گسترده» دولت آمریکا پرده برداشت.
«مارک دانکوف»، نامزد سابق انتخابات سنای آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی»، گفت شواهد نشان می‌دهد اسرائیل در برنامه‌ جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) نقش کلیدی دارد. به گفته این سیاستمدار آمریکایی «همه شرکت‌هایی که به نوعی در این برنامه مشارکت دارند، با اسرائیل مرتبط هستند یا اصلا اسرائیلی هستند. باید گفت اسرائیل از بسیاری از جهات نفوذ زیادی در دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و ماموریت‌های آنها دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این اسرائیل است که از طریق آژانس امنیت ملی آمریکا مردم این کشور و دیگر کشورهای جهان و بسیاری از رهبران کشورهای مختلف را هدف گرفته است».
به گفته «دانکوف» رژیم صهیونیستی با این اقدامات عملا سیاستمداران آمریکایی را نیز زیرنظر و کنترل خود دارد!
در همین رابطه «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه تصریح کرد کشورش همچنان به جاسوسی از سایر کشورها ادامه خواهد داد. به گزارش واحد مرکزی خبر، اوباما در مصاحبه با تلویزیون دولتی زد‌دی‌اف آلمان که شنبه پخش شد، اعلام کرد «دستگاه‌های اطلاعاتی ما مانند دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان و سایر کشورها، به کسب اطلاع از نیات دولت‌ها در سراسر دنیا ادامه خواهند داد و در این امر تغییری رخ نخواهد داد».اوباما در ادامه مدعی شد «جمع‌آوری اطلاعات توسط دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در خدمت اهداف دیپلماتیک و سیاسی» آنهاست!
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که براساس اسناد فوق محرمانه منتشر شده از سوی «ادوارد اسنودن» مامور سابق ان‌اس‌ای، آمریکا از رهبران 35 کشور دنیا از جمله صدراعظم آلمان، که یکی از متحدان کلیدی واشنگتن است نیز جاسوسی می‌کند. جاسوسی از مراکز اقتصادی، نظامی، دفاتر اتحادیه اروپا، سازمان ملل و... که جای خود دارد. بر اساس این اسناد ایالات متحده سفارتخانه‌های خود را نیز تبدیل به «لانه جاسوسی» کرده و با استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ای که در آنها کار گذاشته از مردم و رهبران همه کشورها جاسوسی می‌کند. به گفته «اسنودن» حتی کودکان نیز به دلیل این جاسوسی‌ها «حریم خصوصی» ندارند.ایالات متحده آمریکا کشورهای زیادی را به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر و آزادی» می‌نامد، تحت فشار قرار می‌دهد!
اوباما البته وعده داد فعالیت‌های جاسوسی ان‌اس‌ای را «محدود» کند. اما آن طور که خبرگزاری فرانسه نوشته، این وعده‌ها با واکنش سرد اتحادیه اروپا مواجه شده است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بروکسل به قلم «کریستین اسپیلمن»، درباره واکنش سرد اتحادیه اروپا در قبال وعده‌های اوباما نوشت، اتحادیه اروپا به تعهدات جدید باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مورد کاهش برخی از اختیارات آژانس امنیت ملی این کشور در خصوص شنود مکالمات تلفنی سران این اتحادیه، به سردی واکنش نشان داد و خواستار اقداماتی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه نشست سران اتحادیه اروپا و آمریکا شد که قرار است ماه مارس در بروکسل برگزار شود. ویویان ردینگ معاون کمیسیون قضایی اروپا شامگاه جمعه در نخستین واکنش پس از وعده باراک اوباما گفت: «پایه‌های اعتماد به لرزه درآمده است و برای آن که این اعتماد دوباره احیا شود، کارهای زیادی باید کرد.»«جیمز بامفورد»، نویسنده سرشناس آمریکایی نیز با اعلام اینکه «اوباما سابقه خوبی در حمایت از حریم خصوصی مردم ندارد» نسبت به وعده‌های جدید وی ابراز «بدبینی» کرد. به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، این نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی که با روزنامه «پرسه‌آم زونتاگ» اتریش صحبت می‌کرد تهدیدهای کاخ سفید علیه افشاگر معروف را نیز به شدت محکوم کرد و خواستار متوقف شدن تلاش‌ها برای دستگیری وی شد.