kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۸۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی:

رهبر معظم انقلاب بزرگ‌ترین واقف آثار فرهنگی است

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: رهبر معظم انقلاب بزرگ‌ترین واقف کتب خطی و اهداکننده آثار فرهنگی نفیس به کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی در طول تاریخ هزارساله این مرکز فرهنگی-زیارتی است.


«محمدهادی زاهدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به حفاظت و نگهداری مطلوب آثار فرهنگی سبب شد تا از سال 1369 حدود 14 هزار نسخه کتب خطی و چاپ سنگی را به کتابخانه آستان قدس رضوی هدیه کنند.
وی بیان کرد: مجموع کتب اهدایی رهبر معظم انقلاب به کتابخانه آستان قدس رضوی شامل 11 هزار و 530 نسخه کتاب خطی و دو هزار و 223 نسخه کتاب چاپ سنگی می‌شود که در گنجینه خطی آستان نگهداری می‌شود.
زاهدی اظهار کرد: در طول تاریخ علما، فضلا و دانشمندان بسیاری نظیر شیخ بهایی و ابن‌خاتون عاملی کتب باارزش زیادی را وقف آستان قدس رضوی کرده‌اند که در بین آنان رهبر معظم انقلاب بیشترین تعداد کتاب را به این کتابخانه اهدا کرده‌اند.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب در زمینه اهدای آثار فرهنگی و هنری به موزه آستان قدس نیز پیشتاز بودند و حجم هدایای معظم‌له به اندازه‌ای بوده که از سال 1373 گنجینه‌ای ویژه به منظور نمایش هدایای رهبری مرکز موزه‌های آستان قدس ایجاد شده است.
زاهدی افزود: به دلیل محدودیت فضا 359 اثر فرهنگی و هنری از مجموع هدایای رهبر معظم انقلاب به موزه آستان قدس رضوی در گنجینه مزبور به نمایش درآمده است و باقی آنها در خزانه نگهداری می‌شود.وی بیان کرد: این گنجینه شامل آثار فرهنگی و هنری ملل مختلف جهان مانند تابلوهای خط و تذهیب، نقاشی، فرش، معرق چوب، معرق صدف، سوزن‌دوزی، قلمزنی روی مس، انواع ظروف و مدال‌هاست که توسط شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی به رهبر معظم انقلاب هدیه شده است.