kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱

کلاهبرداری میلیاردی با خودروهای چند صد میلیونی

رئيس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری کلاهبرداری خبر داد که با استفاده از خودروهای گرانقیمت اقدام به کلاهبرداری‌های میلیاردی می‌کرد.



به گزارش ایسنا، سرهنگ کارآگاه رحیم فرزام با اشاره به جزئیات این دستگیری گفت: چندی پیش با طرح شکایتی در کلانتری 164 قائم از به سرقت رفتن یک دستگاه خودرو بنز مدل اس500 خبر داد.
وی در گفت‌وگو با کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تاکید کرد: فرد جوانی تحت عنوان خریدار به نمایشگاه بنده در ازگل مراجعه و به بهانه بازدید سوار بر این خودرو شد و آن را به سرقت برد.
وی گفت: با ثبت مشخصات خودرو بنز سرقتی، دستور توقیف خودرو به همراه دستگیری سرنشین آن در سیستم جامع پلیس ثبت شد که سرانجام گشت پلیس آگاهی تهران بزرگ در محدوده بزرگراه حقانی موفق به شناسایی و متوقف کردن خودرو بنز شد.
مالک ادعایی بنز پس از اطلاع از موضوع سرقتی بودن خودرو در اظهاراتش به کارآگاهان عنوان داشت که خودرو را از یکی از دوستانش که نمایشگاه خرید و فروش خودرو دارد خریده است.
با شناسایی فروشنده خودرو و انجام تحقیقات از وی مشخص شد که او نیز خودرو را از فرد دیگری به نام «مجتبی. م» خریداری کرده؛ وی در اظهاراتش گفت: جوانی بسیار شیک‌پوش و آراسته به نام «مجتبی» خودرو بنز را به نمایشگاه آورد و درخواست فروش آن به قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی در بازار کرد و من نیز که در زمینه خرید و فروش خودرو فعالیت دارم با اطلاع از قیمت واقعی خودرو بنز آن را خریده و بلافاصله به یکی از دوستانم فروختم. در زمان خرید خودرو بنز قرار شد تا مابقی مدارک شناسایی خودرو در زمان انتقال سند به بنده تحویل داده شود، اما فروشنده خودرو (مجتبی) دیگر پاسخگوی تماس‌های تلفنی من نبود.
سرهنگ فرزام در ادامه گفت: کارآگاهان با بهره‌گیری از اطلاعات موجود در سوابق «مجتبی.م» موفق به شناسایی مخفیگاه وی واقع در یک برج مسکونی در منطقه تجریش شدند. در زمان مراجعه کارآگاهان به محل برج مسکونی برای انجام تحقیقات میدانی، تعدادی از ساکنین برج ضمن شناسایی تصویر متهم وی را فردی بسیار محترم دانستند که با خودروهای مدل بالا از انواع مختلف «بنز»،، «تویوتا»، «بی‌ام‌و» وغیره تردد و در زمینه واردات خودرو فعالیت دارد و تاکید می‌کردند که کارآگاهان در تحقیقات خود دچار اشتباه شده‌اند، اما کارآگاهان که اطلاعات کامل و دقیقی از فعالیت‌ها و همچنین شیوه و شگرد متهم در خصوص جلب اعتماد افراد در اختیار داشتند، با اطمینان اقدام به دستگیری متهم در داخل مخفیگاهش کرده و در بازرسی از پارکینگ وی نیز موفق به کشف دو دستگاه خودرو «بی‌ام‌و» و «هیوندا توسان» سرقتی شدند.
بنابر این گزارش صاحبان این دو دستگاه خودرو نیز با طرح موضوع «کلاهبرداری» اقدام به طرح شکایت کرده بودند به طوری که متهم نیز در اعترافاتش عنوان کرد، این دو دستگاه خودرو سواری را با مراجعه به دو نمایشگاه خودرو در شمال تهران و با ارائه چک‌های بلامحل خریداری و در حقیقت کلاهبرداری کرده و قصد داشته تا این خودروها را نیز همانند خودرو بنز با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار، به فروش برساند.
یک مالباخته دیگر نیز پس از حضور در پایگاه یکم پلیس آگاهی، ضمن شناسایی متهم به کارآگاهان گفت: روزی که متهم برای خرید خودرو به نمایشگاه مراجعه کرده بود، سوار یک دستگاه خودرو بنز بود و مدعی شده بود که خودرو بنز را فروخته و قصد دارد تا خودرو جدیدی را جایگزین آن کند، به همین بهانه و پس از پسندیدن خودرو BMW اقدام به دادن یک فقره چک بانکی به تاریخ روز کرد و گفت که به محض خرید خودرو، چک بدون هیچ‌گونه مشکلی وصول خواهد شد. پس از تحویل گرفتن چک اصالت آن را بررسی و حتی از موجودی پول در داخل حساب نیز اطمینان پیدا کردم، اما در کمال تعجب و در زمان مراجعه به بانک متوجه شدم که چک بلامحل بوده و هیچ موجودی در داخل حساب وجود ندارد.
با توجه به شیوه و شگرد «سرقت خودرو» و همچنین «کلاهبرداری در پوشش خرید و فروش خودرو»، کارآگاهان با بررسی پرونده‌های مشابه موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان شدند که متهم اقدام به خرید انواع خودروهای سواری تویوتا لندکروز، بی‌ام‌و، بنز، پورشه و غیره به ارزش چند میلیارد تومان کرده بود.
سرهنگ کارآگاه فرزام در پایان با اشاره به اعتراف صریح متهم به این کلاهبرداری و کشف و ضبط بیش از ده دستگاه از انواع خودروهای مدل بالا از کلیه شهروندانی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت و کلاهبرداری قرار گرفته‌اند خواست تا برای پیگیری به شکایت خود به این اداره در بزرگراه صدر خیابان قلندری شمالی مراجعه کنند.