kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸

سناتور آمریکایی: سوریه خاکریز مقابله با داعش است

یک سناتور جمهوریخواه آمریکا گفت: سوریه مهم‌ترین خاکریز در برابر داعش است، واشنگتن باید از حمایت تروریست‌ها دست بردارد.

سرویس خارجی-

سناتور «ریچارد بلک» در مصاحبه با شبکه خبری «پراودا» روسیه با انتقاد از سیاست دولت آمریکا در قبال تحولات خاورمیانه تاکید کرد،‌«سوریه مهم‌ترین خاکریز در برابر داعش است و ایالات متحده باید تمام منابع مالی که برای آموزش تروریست‌ها در ترکیه، اردن، عربستان‌سعودی و قطر تخصیص داده شده را قطع کند.»
وی افزود: «آمریکا باید با دولت سوریه ارتباط نظامی برقرار کند تا از این طریق بتواند حملات هوایی خود را با ارتش عربی سوریه هماهنگ کند.»
ریچارد بلک تاکید کرد:‌ «آمریکا باید به همراه روسیه به صورت قانونی وارد حریم هوایی سوریه شود تا به مواضع تروریست‌ها حمله کند و این کار باید با هماهنگی دولت سوریه باشد.»
این سناتور آمریکایی از واشنگتن خواست که سفارت خود در دمشق را بازگشایی و مخالفان دولت سوریه را از مقر دیپلماتیکی که در اختیارشان قرار داده بیرون کند.
وی در بخش دیگری از مصاحبه به موضوع ارسال نامه به رئیس جمهور سوریه پرداخت و گفت:‌ «این نامه را با هدف تقدیر از اقدامات اسد برای نجات مسیحیان و دیگر اقلیت‌های مذهبی در برابر تروریست‌ها به دمشق ارسال کردم.»
بلک گفت:‌ «پیش از نامه من، هیچ کس جرات نکرده بود سیاست خارجی آمریکا را به چالش بکشاند چرا که اکثر رسانه‌ها واقعیت‌های سوریه را منعکس نمی‌کنند.»
سناتور جمهوری‌خواه ویرجینیا همچنین از سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) خواست از تمام اقداماتش علیه سوریه از جمله جنگ تبلیغاتی دست بردارد و به آنها اعلام شود که هدف آمریکا بقای سوریه است چرا که این کشور در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه نقش «اساسی» را دارد. پیش از این نیز مقامات رسمی آمریکا از تغییر مواضع باراک اوباما رئيس جمهور آمریکا در قبال بشار اسد خبر داده بودند.
عملیات ارتش سوریه
عملیات زمینی و هوایی ارتش سوریه در محورهای مختلف شهرها و مناطق دیرالزور، دمشق، حماه، حمص و الحسکه ادامه دارد و نیروهای سوری توانستند مواضع عناصر مسلح و تروریست‌های داعش را منهدم کرده و شمار زیادی از آنها را کشته یا زخمی کنند.
شماری از عناصر داعش نیز در جریان درگیری با نیروهای کرد در حومه حلب کشته شدند.
تروریست‌های داعش پس از شکست سختی که از نیروهای ارتش در حومه حلب خوردند تلاش کردند که در جبهه‌های دیگر پیشروی کنند که با مقاومت دلاورانه ارتش سوریه مجبور به عقب‌نشینی و فرار شدند.
نگاهی به نقشه میدانی و عملیات ارتش سوریه و کمیته‌های دفاع مردمی کردهای این کشور در مناطق مختلف نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش در ماه‌های اخیر بسیاری از مناطق تحت سیطره خود را از دست داده‌است.
سایر رویدادها
* فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در سفر به عربستان با وزیر خارجه این کشور در ریاض دیدار و درباره تحولات منطقه، به ویژه سوریه گفت‌وگو کرد.
* روزنامه الوطن سوریه از توافق افراد مسلح و دولت سوریه برای تعلیق در‌گیری در مسیر بغداد دمشق خبر داد.
* قائد السبسی نامزد ریاست جمهوری تونس تاکید کرد در صورت پیروزی در دور دوم انتخابات، روابط دیپلماتیک با کشورهای منطقه به ویژه سوریه و مصر را احیاء خواهد کرد.
* یک هیئت سوری به ریاست «عماد الاسد» پسرعموی بشار اسد روز گذشته وارد قاهره شد.