kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
در همایش کنترل و فرماندهی مطرح شد

سردار دهقان: برای فروش تسلیحات به کشورهایی که دشمن ما نیستند آمادگی داریم

وزیر دفاع تاکید کرد: بازارهایی می‌تواند خواهان دستاوردهای ما باشد که متقاضیانش در زمره مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران نباشند که در این صورت ما مشکلی برای فروش نخواهیم داشت.



سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  روز گذشته در همایش ملی فرماندهی و کنترل ایران  اس 41 با بیان اینکه میدان نبرد همیشه دستخوش تغییرات بوده است، گفت: بیهوده نیست که بگوییم جنگ همزاد بشر است.
وی قدرت تصمیم‌گیری و قدرت هدایت را از عناصر تعیین‌کننده در صحنه نبرد دانست و افزود: اگر کسی از قدرت تصمیم‌گیری کافی برخوردار باشد می‌تواند معادلات را تغییر دهد.
وزیر دفاع با بیان اینکه امروز سطح عملیات از راهبرد تا تاکتیک به دلیل توسعه فناوری اطلاعات در هم ادغام شده است، خاطر نشان کرد: امروز فضای نبرد مثل فضای گذشته به شکل سنتی نیست و تغییرات به وجود آمده ما را مجاب می‌کند که بیش از پیش به سمت بحث فرماندهی و کنترل هوشمند برویم. امروز در طول زمان و مکان نمی‌جنگیم و دامنه جنگ‌ها از زمین و هوا گذشته و وارد فضای مجازی شده است.
دهقان فضای سایبر را از فضاهای جدی میدان نبرد توصیف کرد و گفت: امروز با فرستادن یک ویروس می‌توان کار جنگ کلاسیک را انجام داد.
وی در ادامه پهپاد را از دیگر ابزارهای مدرن در فرماندهی و کنترل دانست و افزود: از پهپاد به عنوان یک عامل شناسایی استفاده می‌شود تا کار ارسال اطلاعات آنلاین را به عنوان یک عنصر واسط برای شبکه‌های ارتباطی را انجام داده باشد.
وزیر دفاع ابراز داشت: امروز دامنه جنگ‌ها تا اعماق یک کشور ادامه پیدا می‌کند و عملیات موثر طراحی و اجرا می‌شود و جنگ‌ها به گونه‌ای است که کشورها به سمت آن عنصر تاثیرگذار می‌روند. یعنی برای آنکه کشوری را زمین‌گیر کنند به سمت آن عنصر تاثیرگذار که برنامه جنگ را برعهده دارد می‌رود تا آن را منهدم کند.
وی با بیان اینکه امروز کسی به دنبال جنگ‌های فرسایشی و بلندمدت نیست و اشغالگری دیگر معنا ندارد، تصریح کرد: امروزه تلاش می‌شود با ایجاد فضاها و دسته‌های نیابتی در درون سیستم‌های سیاسی، فضای آن کشور به گونه‌ای تنظیم شود که فروپاشی از داخل بوجود آید که در همین راستا مشاهده می‌شود که دیگر آمریکا حاضر نیست در سوریه حضور فیزیکی داشته باشد و سعی می‌کند به شکل نیابتی به هدف خود دست یابد.
سردار حسین دهقان در حاشیه همایش ملی فرماندهی و کنترل ایران( اس 41) در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سؤال «اخیراً مکزیک از ایران درخواست خرید پهپاد داشته و آیا وزارت دفاع با این درخواست موافقت می‌کند یا خیر؟» گفت: بازارهایی می‌تواند خواهان دستاوردهای ما باشد که متقاضیانش در زمره مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران نباشند که در این صورت ما مشکلی برای فروش نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سؤال «آیا تاکنون فروش تسلیحات برای کشورهای همسو داشته‌اید یا خیر؟» افزود: بله، به کشورهای مختلف فروش داشته‌ایم.
وزیر دفاع در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر «تکلیف هبه تسلیحاتی ایران به کشور لبنان چه شد؟» خاطرنشان کرد: هبه تسلیحاتی ما به لبنان آماده است، اما باید دولت لبنان دریافت هبه را تصویب می‌کرد که تاکنون تصمیمی در این باره نگرفته‌اند.
 به گزارش تسنیم همچنین همزمان با ۲۵ آذر روز پژوهش، جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی مالک اشتر با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با معرفی دو دستاورد برتر سال ۱۳۹۳ این دانشگاه، شامل کسب دانش فنی و ساخت تجهیزات تولید پیش آغشته‌های نظامی و سایت فضای باز اندازه‌گیری سطح مقطع راداری برگزار شد.