kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۳

افزایش حملات میگرن با تغییرات آب و هوایی

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: در بعضی افراد، تغییرات آب و هوا ممکن است سبب عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز از جمله سروتونین شود و شرایط را برای ایجاد میگرن مناسب کند.
یک متخصص مغز و اعصاب گفت: در بعضی افراد، تغییرات آب و هوا ممکن است سبب عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز از جمله سروتونین شود و شرایط را برای ایجاد میگرن مناسب کند.
دکتر داریوش نسبی تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بعضی افراد دچار میگرن، نسبت به تغییرات آب و هوا حساس هستند، گفت: نور آفتاب، هوای بسیار گرم یا سرد، رطوبت زیاد، هوای خشک، هوای توفانی و وجود باد و تغییرات فشار بارومتریک از عوامل شعله‌ورکننده این بیماری هستند.
وی گفت: در بعضی افراد، تغییرات آب و هوا ممکن است سبب عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز از جمله سروتونین شود و شرایط را برای ایجاد میگرن مناسب کند. عوامل شعله‌ورکننده، مرتبط با آب و هوا نیز ممکن است سردردی را شدت بخشند که با سایر عوامل شعله‌ورکننده به وجود آمده است.
نسبی تهرانی یادآور شد: در صورتی که حس شود میگرن به علت آب و هوا شعله‌ور می‌شود، ممکن است بیمار احساس درماندگی کند، زیرا به هر حال نمی‌توان وضعیت هوا را تغییر داد. اما می‌توان آموخت که کدام نوع تغییرات آب و هوا سبب شروع میگرن می‌شود و به این ترتیب اقداماتی برای کاهش آثار آن انجام داد.
این متخصص مغز و اعصاب گفت: بیمار باید بروز سردردها را یادداشت کند و در صورت بروز موارد میگرن، مدت طول کشیدن وعامل ایجادکننده آن را نیز یادداشت نماید. این کار به بیمار کمک می‌کند تا مشخص شود آیا عوامل شعله‌ورکننده اختصاصی آب و هوا در بروز میگرن موثر است یا نه.
وی افزود: باید تغییرات آب و هوا را پایش کرد و در صورت امکان از عوامل شعله‌ورکننده پرهیز نمود. به عنوان مثال در آب و هوای سرد و وزش باد، اگر این عوامل سبب شعله‌ور شدن میگرن می‌شوند در خانه ماند و به محض شروع نخستین شناسه میگرن، داروی مناسب را مصرف کرد.
نسبی تهرانی گفت: مبتلایان به میگرن باید از گزینه‌های سالم شیوه زندگی استفاده کنند، یعنی غذای سالم بخورند، منظم ورزش کنند، خواب کافی داشته و استرس را کنترل و مهار کنند.