kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
سعید شریعتی در دانشگاه صنعتی شریف:

امیدوارم رئیس دانشگاه امیرکبیرپاسخ قانع کننده‌ای برای لغو سخنرانی شریعتمداری داشته باشد

یک فعال اصلاح طلب در مراسم روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف گفت: امیدوارم که آقای معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر و هیئت نظارت و کسانی که مجوز مناظره را ارائه می‌کنند، پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشند که چرا به آقای شریعتمداری اجازه سخنرانی داده نشده‌است.


روز گذشته مناظره سعید شریعتی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و مهدی بلوکات دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور در مراسم بزرگداشت «16 آذر  رویش پاییزی» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
شریعتی از اعضای حزب منحله و غیرقانونی مشارکت در سخنان خود، ضمن انتقاد از لغو سخنرانی حسین شریعتمداری توسط برگزارکنندگان مناظره در دانشگاه امیرکبیر، گفت: امسال متاسفانه شنیده‌ام که دانشگاه امیرکبیر به آقای حسین شریعتمداری مجوز سخنرانی نداده است. البته بنده با الهام بر اینکه آقای شریعتمداری صاحب آزادترین روزنامه در جهان است و به هر حال آزادانه در مورد زمین و زمان اظهارنظر می‌کند و به هیچ‌کس نیز پاسخگو نیست، اما نمی‌توانم اظهار تاسف نکنم. از اینکه واقعا نمی‌دانم که به چه دلیلی دانشگاه امیرکبیر انگ مخالفت با آزادی بیان را به دلیل ندادن مجوز به سخنرانی و یا پرسش و پاسخ آقای شریعتمداری به جان خودش خریده است؟
وی افزود: بنده البته برای هر صاحب سخن و اندیشه‌ای، چه موافق و چه مخالف پاسدار و مدافع آزادی بیان هستم و امیدوارم که آقای معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر و هیئت نظارت و کسانی که مجوز مناظره را ارائه می‌کنند، پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشند که چرا به آقای شریعتمداری اجازه سخنرانی داده نشده است.
به گزارش تسنیم، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: ما مطمئنا دفاع از حقوق قانونی شهروندان و دفاع از آزادی بیان را مختص هم جناحی‌ها، هم حزبی‌ها، هم جریانی‌ها و هم‌خطی‌های خودمان نمی‌دانیم.
توکلی: این برخوردها نه اسلامی است و نه اعتدالی
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز درباره لغو سخنرانی حسین شریعتمداری، حمید رسایی، محمود نبویان و میرتاج‌الدینی در دانشگاه‌ها، گفت: این روش نه با اسلام سازگار است نه با قانون اساسی و نه با ادعای دولت مبنی بر رعایت اعتدال.
وی افزود: اینکه در دانشگاه‌ها به طرق مختلف جلوی صدور مجوز سخنرانی نمایندگان مردم را بگیرند و یا وقتی مجوز صادر شد با فشار مسئولین استان جلوی اجرای مجوز را بگیرند، بیشتر شبیه کارهای  استبدادگونه است نه آزادی خواهی و اعتدال.دولت نباید اجازه چنین اقداماتی را بدهد.
توکلی با بیان اینکه «آزادی در آزادی اقلیت و مخالفان دولت معنا پیدا می‌کند چرا که آزادی طرفداران دولت در دیکتاتورترین دولت هم وجود دارد»، گفت: من متاسفم که جلوی سخنرانی امثال آقای شریعتمداری گرفته می‌شود؛ صرف نظر از اینکه ما با افکار ایشان موافق باشیم یا مخالف، باید بگویم که آقای شریعتمداری شخصیتی با سابقه سیاسی است و اگر قرار باشد صدای او به گوش دانشجویان نرسد پس صدای چه کسی باید به دانشجویان برسد؟ و یا مثلاً آقای زاکانی؛ ایشان به عنوان جانبازی که از سال‌‌های نوجوانی در سیاست و مبارزه بوده که اگر ایشان را نگذارند سخنرانی کند پس چه کسی باید در جمع دانشجویان سخن بگوید؟
توکلی خطاب به روحانی گفت: جناب رئیس جمهور، امروز گرچه در دانشگاه با احترام از اقلیت معترض به دولت یاد کردید ولی انتظار نیست که مخالفان را تازه به دوران رسیده بخوانید. چرا که در میان همین کسانی که امروز سخنرانیشان لغو شده عناصر با سابقه وجود دارد که از بسیاری موافقان شما که امروز در دانشگاه‌ها سخنرانی کردند، با سابقه‌تر هستند.
وی با تاکید بر اینکه «اگرما نمایندگان ملت به رفتار تنگ نظرانه، خلاف قانون و خلاف آزادی وزارت علوم و دانشگاه‌ها اعتراض نکنیم ممکن است فردا دیر باشد»، تاکید کرد: نگاهی به اسامی کسانی که امروز سخنرانیشان لغو شده و این رفتار تنگ‌نظرانه شاملشان شده نشان می‌دهد که برخی مخالفت با خود را بر نمی‌تابند؛ صرف نظر از اینکه دولت با من گوینده با اینها موافق باشیم یا نباشیم حق آنان است که نظراتشان را در فضای باز به اطلاع دانشجویان برسانند.
تقوی: دانشگاه همیشه محل نقد بوده است
همچنین حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با فارس،درباره لغو سخنرانی مخالفان دولت از جمله مخالفان شناسنامه‌دار همچون حسین شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: ما از شرایطی که برای دانشگاه پیش آمده ناراحت هستیم و خوشایند نیست چرا که دانشگاه همیشه مرکز نقد و انتقاد بوده است و شخص رئیس‌جمهور همواره می‌گوید دولت را مورد نقد قرار دهید.
تقوی با بیان اینکه چرایی لغو سخنرانی مخالفان را باید از خود دولت پرسید، تصریح کرد:‌آنها با این کار جامعه دانشگاهی را دوقطبی کردند و اگر در آینده این روند ادامه پیدا کند این مسائل به جای باریک خواهد کشید.
وی به دولت توصیه کرد که سعه صدر و تحمل خود را افزایش دهد و بر همین اساس به اظهارات شفاف و صریح دانشجویان نزد مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: دولت هم اگر می‌تواند پاسخ نقد دانشجویان را بدهد و در غیراین صورت صحبت آنها را بپذیرد.
خیانت به دانشجو
و دانشگاه
حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به لغو سخنرانی تعدادی از شخصیت‌های انقلابی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: این قبیل اقدامات حاکی از یک نوع تنگ‌نظری و جهت‌گیری در حوزه فکری و مدیریتی دانشگاه‌هاست و آنچه پیش از این در مورد آن هشدار داده شده بود، همین موضوع است.
وی افزود: اینگونه اقدامات نوعی حرکت مستبدانه‌ بود که در مدیریت دانشگاه‌ها شکل گرفت و این رویکرد و جهت‌گیری دانشگاه‌ها در مسیر افرادی همچون میلی‌ منفرد و امثال آن است.
موسوی‌نژاد تصریح کرد: ما شاهد هستیم که فضای لازم برای سخنرانی در اختیار افرادی که افکار ضددینی خود را گسترش می‌دهند و علیه دین، انقلاب و نظام صحبت می‌کنند، باز است و در مقابل محدودیت‌هایی برای کسانی که در چارچوب نظام هستند و برای تعالی آن تلاش می‌کنند، محدود است و اجازه سخنرانی به آنها داده نمی‌شود و این در واقع خیانتی است به دانشجو و دانشگاه.