kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵

دست‌اندازهای اعتباری در جاده‌های یزد(گزارش از دور و نزدیک)

استان یزد به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیت حمل و نقل و تردد جاده‌ای کشور و سفرهای زیارتی و همچنین شرایط اقلیمی کویری و حجم سنگین تردد روزانه 200 هزار وسیله نقلیه از جنوب به شمال و از غرب به شرق کشور از موقعیتی ویژه برخوردار است درحالی که استان یزد 10 درصد از راه‌های شریانی کشور را در خود جای داده، از لحاظ اختصاص اعتبارات استانی در حوزه جاده‌ای، در رتبه آخرین استان‌های کشور قرار دارد.

گزارش از: محمدرضا حایری‌زاده

بسیاری از هموطنان استان‌های مختلف برای زیارت بارگاه امام هشتم(ع)، استان یزد را برای تردد انتخاب می کنند که مسیر یزد به طبس به طول حدود 325 کیلومتر دارای بار ترافیکی زیادی است که این حجم ترافیک در ایام خاص تشدید می‌شود و نکته مهم اینکه این مسیر طولانی و کویری کاملاً یک بانده است و به همین دلیل سالانه شاهد تصادفات فوتی زیادی در این محور هستیم.
شاید یکی از ضرورت‌های حمل‌ونقل در جاده‌های استان یزد، اختصاص اعتبار برای آغاز ساخت باند دوم یزد به طبس است.
یکی دیگر از مشکلات جاده‌ای این استان در محور نایین به یزد و یزد به انار استان کرمان است که از وضعیت خوبی برخوردار نیست. بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه سبک آسفالت محورهای این استان را به‌ویژه در محدوده‌های شهری اردکان، میبد و یزد خوب نمی‌دانند و معتقدند آسیب‌های زیادی به وسایل نقلیه آنها وارد می‌شود و همچنین راه‌اندازی امکانات استراحتگاهی مناسب در همین مسیر را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر می‌دانند.
همچنین تردد کامیون‌ها و تریلی‌های سنگین حمل بار از مقصد جنوب به استان یزد آسیب زیادی به آسفالت جاده‌ای وارد می‌سازد و به همین دلیل آسفالت موجود در این مسیر خسارت‌های فراوانی دیده و بخش عمده‌ای از آن، نیازمند روکش و بازسازی است.
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان یزد با اشاره به وضعیت جاده‌های شهرستان‌های این استان می‌گوید: شهرستان تفت با 28 درصد، اردکان با 22 درصد و مهریز با 13 درصد عمده شهرستان‌های دارای تلفات بالای رانندگی هستند که در این ارتباط 58 درصد تصادفات در روز، 28/6 درصد در شب و 11/7 درصد نیز در هنگام طلوع یا غروب خورشید روی داده است.
وی می‌افزاید: بدون شک جاده‌هایی با چنین حجم تردد و در جهت تأمین امنیت و رعایت بیشتر قوانین رانندگی نیازمند دوربین‌های سرعت سنج و حضور بهتر و بیشتر و مؤثرتر پلیس راهور است که همه این امکانات و تجهیزات نیازمند اعتبار و بودجه لازم است.
رئیس پلیس راه استان یکی دیگر از دست‌اندرکاران حوزه راه و جاده‌ای است که در زمینه پایین بودن اعتبارات گلایه‌مند بوده و این میزان بودجه و اعتبار را برای کاهش تلفات در سطح جاده‌ها ناکافی می‌داند.
سرهنگ مظفری می‌گوید: حجم ترافیک در جاده‌های استان بسیار بالاست و این حجم از نایین به اردکان و شیراز به سمت یزد و همچنین شهرستان انار کرمان به سمت ورودی‌های جاده‌های استان زیاد است.
وی تأکید می‌کند با وجود 84 نقطه حادثه‌خیز در سطح جاده‌های استان و اینکه سالانه باید 10 درصد کاهش تلفات جاده‌ای داشته باشیم مسئولان استان باید نگاه ویژه‌ای به تخصیص اعتبارات در این حوزه داشته باشند.
رئیس شورای حمل‌ونقل استان یزد با تائید کاهش چشمگیر اعتبارات جاده‌ای استان می‌گوید: کاهش این اعتبارات افزایش تلفات جاده‌ای را به همراه خواهد داشت. این درحالی است که سهم اعتبارات جاده‌ای 30درصد اعتبارات استانی بود که این سهم امسال به 8/5 درصد کاهش پیدا کرده است.
غلامرضا رضایی تصریح کرد: این میزان اعتبار به هیچ وجه جوابگوی نیازهای محورهای مواصلاتی استان یزد نیست.
گلایه این مدیر استانی به خاطر آن است که استان کویری یزد به دلیل اولویت تأمین آب و مبارزه با خشکسالی، اعتبارات استان به این سمت سوق پیدا کرده است. یکی دیگر از مدیران حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد هم می‌گوید: در 6 ماهه اول امسال تلفات جاده‌ای در استان 5/26 درصد افزایش داشته است. محمدرضا بشیری می‌افزاید: 71 درصد از فوتی‌ها متأهل، 66 درصد مرد و عموماً در سنین جوانی بوده‌اند به نحوی که بیش از 50 درصد آنان بین 20 تا 40 سال سن داشته‌اند.
وی با تأکید بر احداث و راه‌اندازی مراکز خدمات بین راهی اظهار می‌دارد: باتوجه به فضای جاده‌ای استان که در منطقه‌ای کویری و یکدست قرار دارد و این امر به دلیل اینکه خودروها از مسافت‌های طولانی وارد جاده‌های کویری می‌شوند، پیامد و نتیجه آن خستگی و خواب‌آلودگی در راه‌های استان خواهد بود.
بشیری تصریح کرد: ایجاد 30 مرکز خدماتی رفاهی بین راهی را در برنامه‌های خود قرار دادیم که از این تعداد برای 18 مورد موافقت اصولی صادر شده است.
سخنان و دلمشغولی‌های مسئولان حوزه راه و حمل‌ونقل جاده‌ای استان حکایت از کمبود شدید اعتبارات استانی در این حوزه دارد که شواهد و نمودارها نشان می‌دهد، ادامه روند کم‌توجهی به این بخش مهم در آینده نزدیک شاهد افزایش چشمگیر تلفات جاده‌ای خواهیم بود.