kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵

انتقاد استاندار آذربایجان شرقی از ساخت و سازها در ربع رشیدی تبریز

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تمامی حریم 33 هکتاری مجموعه ربع رشیدی تبریز باید آزاد شود.


تبریز- خبرنگار کیهان:

اسماعیل جبارزاده افزود: علی‌رغم حضور 3 وزیر و روسای بنیاد «ایرانشناسی»، «فرهنگستان علوم» و «فرهنگستان هنر» و نیز «استاندار» دولت قبلی در هیئت امنای ربع رشیدی، طرح احیای این مجموعه عظیم تاریخی به مدت 8 سال تعطیل بود و بودجه ملی آن نیز پس از یک یا دو سال در گذشته قطع شده و با وضع کنونی کشور، احیای ردیف بودجه ملی آن بعید به نظر می‌رسد.
وی که در نشست بررسی مشکلات احیای ربع‌رشیدی تبریز سخن می‌گفت یادآور شد: هیئت امنای ربع رشیدی باید دوباره تشکیل شود و طرح احیای آن که اساسنامه‌اش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است باید به مورد اجرا گذاشته شود تا طی مراحل موردنظر از طرف دولت مسئولیت رسیدگی به مجموعه برعهده شهرداری تبریز گذاشته می‌شود تا از تعرض به آن جلوگیری شود و شهرداری موظف است در بودجه 94 اعتبار این امر را لحاظ کند.
صادق نجفی شهردار تبریز نیز گفت: در صورت واگذاری مدیریت و اجرائیات مجموعه ربع رشیدی، در بودجه سال آینده 500 میلیارد ریال برای تملک و نگهداری آن هزینه خواهد شد و ظرف 3 سال اهداف هیئت امنا، محقق می‌شود. شهردار تاکید کرد که در 58 قطعه محدوده ربع رشیدی ساخت‌وسازهای غیرمجاز بسیاری صورت گرفته و 300 میلیارد ریال برای تملک اراضی موردنیاز است و احیای مجموعه در یک سال ممکن نیست.
رئيس میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از مختومه شدن چندین پرونده به ارزش 80 میلیارد ریال در ارتباط با مجموعه تاریخی «ربع رشیدی» ابراز درماندگی و تاسف کرد.
فرزین حق‌پرست در نشست بررسی مشکلات احیای ربع رشیدی تبریز گفت: از 13 هکتار محدوده مسکونی این مجموعه 7 هکتار آزادسازی شده و بقیه به دلیل عقیم ماندن و نگرفتن ارزش افزوده‌‌‌ها از کمیسیون ماده 5 به تعویق افتاده که در این ارتباط چند پرونده به ارزش 80 میلیارد ریال مختومه اعلام شده و درحال حاضر راه‌اندازی دوباره هیئت امنای مجموعه می‌تواند به حل مشکل کمک کند.