kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
لس‌آنجلس تایمز:

توان ایران در اقتصاد مقاومتی فراتر از تصور غرب است

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در تحلیلی با اشاره به فشارهای غرب به ایران در موضوع هسته ای، توان و ظرفیت ایران در اقتصاد مقاومتی را فراتر از تصور طرف مقابل توصیف کرد.

سرویس سیاسی-

با گذشت یک هفته از پایان مذاکرات هسته ای وین، تحلیلگران مسائل بین الملل در گزارش ها و یادداشت های خود به بررسی تبعات تمدید مذاکرات پرداخته اند.
لس آنجلس تایمز در گزارشی در این رابطه نوشت: مقاومت در برابر غرب در موضوع هسته‌ای در ایران به مایه افتخار تبدیل شده است. در هر مذاکره‌ای، هیچکس هر چه می‌خواهد را نمی‌تواند به دست بیاورد اما دستکم آنچه را که واقعا نیاز دارد تا توافق حاصل شود را دریافت می‌کند.
نویسنده این گزارش با اشاره به «همواره نمی‌توانی هر چه می‌خواهی را به دست آوری» که عنوان یک آهنگ آمریکایی در دهه 60 است ادامه می‌دهد: قطعا پیام این آهنگ در مذاکرات ایران و 6 قدرت در وین به نمایش در نیامد؛ دستکم و به طور قطع آن بخشی که مربوط به مذاکره کنندگان و رهبران ایران بود.
در این مذکرات به اصطلاح 1+5، مذاکره کنندگان آمریکایی ممکن است امید داشتند ایران بر اساس نیازهایش به توافق برسد اما ایران آشکارا موضوع را متفاوت دید و برای تن دادن به توافق در شرایط کنونی فشار اندکی احساس کرد. اما فشار بیشتر بر تهران احتمالا فقط سران ایران را متقاعد خواهد کرد که آنچه آمریکا واقعا می‌خواهد تغییر رژیم است نه تغییر رفتار در موضوع هسته‌ای.
به گزارش تسنیم، این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: این درست است که تحریم‌های تحمیلی واشنگتن، اروپا و شورای امنیت سازمان ملل در رساندن ایران به میز مذاکره نقش حیاتی داشته‌اند اما این به آن معنا نیست که فشار اقتصادی و مالی به اندازه کافی قدرتمند است که تهران را مجبور به یک توافق کند. ایران از کاهش فروش نفت، کاهش ارزش پول، کسری بودجه و محدودیت‌های بانکی و مالی در حال صدمه دیدن است. اما ظرفیت ایران برای مقاومت در برابر درد اقتصادی و مشارکت در آنچه رهبر عالی ایران آن را «اقتصاد مقاومتی» می‌خواند-مقاومت در برابر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی خارجی- بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما تصور کنیم.
لس آنجلس تایمز می‌افزاید: تهران در یافتن راه‌های گریز و بستن توافق‌های نفتی با روسیه و چین بسیار زیرک بوده است. ایران همچنین قصد ندارد هزینه هنگفتی که برای زیرساخت هسته‌ای خود سرمایه کرده است را دور اندازد. ما نمی‌توانیم اهمیت برنامه هسته‌ای را به عنوان یک مانع در برابر تغییر رژیم و نمادی از جایگاه قدرتی بزرگ در منطقه دست کم بگیریم. موضوع هسته‌ای به بخشی از هویت ایران تبدیل شده است. مقاومت در برابر تلاش غرب برای محدود کردن این تلاش به افتخار و عزت ملی بدل شده است.
لس آنجلس تایمز در پایان افزود: دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا به ایران برای باثبات کردن اوضاع عراق و سوریه و مبارزه با داعش نیاز دارد. در حقیقت، ایران ممکن است واقعا بر این باور باشد که در حال پیروزی است، چرا که فوریت کمتری برای توافق هسته‌ای در حال حاضر و مشوق‌های بسیار بیشتری برای تسلیم نشدن و امید به کسب امتیاز بیشتر، وجود دارد.
راه حل اقتصاد مقاومتی
اشاره این روزنامه آمریکایی به ظرفیت بالای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حالی است که رهبر معظم انقلاب چند روز پیش در دیدار اعضاى مجمع عالى بسیج مستضعفین تاکید کردند: «یکى از افراد هیئت مذاکره‌کننده چندى پیش حرف خوبى زد، گفت اگر به توافق هم نرسیدیم، آسمان به زمین نمى‌آید، دنیا به آخر نمی‌رسد؛ خب، نشود. حرف درستى است. ما آنچنان که حالا آنها خیال کردند، ضرر نمی‌کنیم؛ تصوّر کردند که اگرچنانچه چنین بشود، چنان خواهد شد؛ نه، راه حل وجود دارد، راه‌حل همین اقتصاد مقاومتى است که ضربه‌هاى دشمن را اوّل کم اثر می‌کند، کاهش می‌دهد که این مالِ کوتاه‌مدّت است، در میان‌مدّت و بلندمدّت به حرکت عظیمِ مردم اوج می‌دهد. اقتصاد مقاومتى این‌جورى است. آن‌کسانى که صاحب‌نظر در زمینه‌ اقتصادند، بعد از آنکه ما اقتصاد مقاومتى را اعلام کردیم، قضاوتشان این بود. ما راه حل داریم، آنها راه حل ندارند.»
حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از بیانات خود فرمودند: «اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، آن که بیش از همه ضرر می‌کند ما نیستیم، آمریکایى‌ها هستند.»
آمریکا به ایران نیاز دارد
همچنین چهار تحلیلگر و سیاستمدار روس که با مسائل هسته‌ای و به خصوص پرونده ایران آشنایی کافی دارند، در یک میزگرد دور هم آمده و به بررسی روند تعامل ایران و 1+5 و علل تمدید مذاکرات وین پرداختند.
به گزارش پایگاه تحلیلی اسپوتنیک‌نیوز در ابتدای این نشست، مجری برنامه در خصوص مهم‌ترین مانع بر سر راه توافق در وین پرداخت که «آندری فیودوروف»، معاون سابق وزیر خارجه روسیه و مدیر مرکز مطالعات سیاسی مسکو در پاسخ به این سوال گفت: تعداد سانتریفیوژهای باقی مانده برای ایران و نوع استفاده از اورانیوم غنی‌شده مسئله‌ای فنی است ولی مورد اصلی این است که در حال حاضر، آمریکا در شرایطی مشکل و کاملاً متفاوت گرفتار آمده است.
وی تصریح کرد: آمریکا هم به ایران احتیاج دارد و هم از تبدیل این کشور به مرکز قدرت جهان اسلام می‌ترسد.
 پایگاه تحلیلی اسپوتنیک‌نیوز در ادامه افزود: زیاده‌خواهی غرب، عامل اصلی به درازا کشیده شدن مذاکرات بوده است.
تمدید مذاکرات به حصول توافق کمک نکرده است
روزنامه انگلیسی گاردین نیز با بیان اینکه با وجود تمدید هفت ماهه مهلت مذاکرات هسته‌ای، هیچ «دلیل متقاعدکننده‌ای» وجود ندارد که نشان دهد «یک توافق مطمئن، پایدار و موثر» بیش از گذشته در دسترس است، نوشته است که با این حال «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا بعد از آخرین دور مذاکرات گفت پیشرفت چشمگیری در این دور از مذاکرات حاصل شد و از طرف دیگر «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس نسبت به حصول توافق خوش بین بود.
کانادا و موضوع هسته ای ایران
در همین حال «تونی بارمن» مدیر سابق شبکه «سی بی اس» و استاد دانشگاه «ریرسون» کانادا طی یادداشتی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 نوشت: به نظر می رسد ما به یک صلح با ایران بسیار نزدیک هستیم، اما آیا بالاخره دولت کانادا در جهت منافع کانادا عمل خواهد کرد یا خیر؟
این تحلیلگر امور بین الملل می افزاید: با این چرخش تاریخی که فراروی ما قرار دارد، دولت کانادا در بدترین موضع ممکن برای تطبیق دادن خود با این تغییرات در جهت منافع مردم کانادا قرار می گیرد.
«بارمن» در ادامه می نویسد: با توافق هسته ای جامع غرب با ایران منافع کانادا که سردمدار تملق از اسرائیل بوده در بدترین موضع ممکن قرار می گیرد.
به گزارش خبرگزاری ها،روزنامه «الرأی» کویت نیز نوشت که آمریکا و متحدان اروپایی آن از ایران خواسته‌اند که اجازه دهد که از کارخانجات تولیدکننده موشک‌های بالستیک دیدن کنند که ایران این درخواست را به طور کامل رد کرده است.