kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
رئیس کمیسیون امنیت ملی:

مجلس در صورت لزوم در موضوع مذاکرات هسته‌ای وارد عمل می‌شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوالی درخصوص واکنش مجلس در پایان مهلت هفت‌ماهه مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد که مجلس شورای اسلامی در راستای استراتژی کلی نظام حرکت می‌کند و در صورت لزوم در موضوع مذاکرات هسته‌ای وارد عمل می‌شود.


«علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگو با برنامه «من طهران» شبکه العالم، درباره نگاه مجلس شورای اسلامی به تمدید هفت‌ماهه مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات به فضل الهی در جهت اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی پیش رفت؛ و طبیعی بود که اگر تیم ایرانی نمی‌خواست یا نمی‌توانست در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا مقاومت کند، مذاکرات این قدر طولانی نمی‌شد.
بروجردی تأکید کرد: من فکر می‌کنم این امکان که مذاکرات خروجی خوبی داشته باشد، قطعا منتفی نیست؛ اما در عین حال این امر به تحولات مذاکرات آتی یا خارج از اتاق مذاکرات بستگی دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تمدید مذاکرات این مشکل را برطرف خواهد کرد، اظهار داشت: طرفین مذاکره در خیلی از عرصه‌ها از جمله آب سنگین اراک، حجم غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها به توافق نزدیک شده‌اند، و اینکه برخی اعضای 1+5 در مصاحبه می‌گفتند تصمیماتی اتخاذ شد که قبلا اتخاذ نشده بود، به همین دلیل است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: همانند گذشته، مذاکرات اخیر هم بسیار پیچیده، سخت و نفسگیر بود. تیم ایرانی علی‌رغم طرف مقابل افراد معدودی دارد و به عنوان مثال تیم آمریکایی 130 عضو در تخصص‌های مختلف داشت.
بروجردی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و بازرسی‌های در چارچوب مقررات را پذیرفته‌ایم، دوربین‌های آژانس فعال است و مهم‌تر از همه اینها اینکه سلاح هسته‌ای در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی هیچ جایی ندارد. ایران به شهادت دنیا و منطقه، کشور قدرتمندی است بدون اینکه عامل اضافی در میان باشد. در عین حال ما کشورهایی در منطقه داریم که سلاح هسته‌ای دارند ولی قوی نیستند و این نشان می‌دهد که سلاح هسته‌ای باعث قدرت نیست. قدرت ما ایمان، انسجام ملی، ساختار سیاسی، ولایت فقیه و اتحاد ملی است.
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم ایشان این نظریه را بر این مبنا ارائه می‌دهند که این فضاسازی‌ها که علیه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکایی‌ها و به ویژه صهیونیست‌ها راه‌اندازی شد که ایران خطری جدی و دنبال بمب هسته‌ای است، از بین برود. ما اگر دنبال بمب هسته‌ای بودیم که پیمان ان پی تی را قبول نمی‌کردیم و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برای تحریم سلاح هسته‌ای فتوا نمی‌دادند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: یکی از خواص این مذاکرات این بود که به دنیا ثابت کرد ایران اهل تفاهم، استدلال، منطق، تعامل و توافق است و اگر این عملی نمی‌شد دلیل زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها است.
به گزارش فارس، بروجردی درباره این پرسش که در صورت نرسیدن به توافق در مذاکرات پس از پایان هفت ماه آینده، آیا مجلس شورای اسلامی برای توقف مذاکرات وارد عمل خواهد شد، گفت: بحث هسته‌ای در ایران یک بحث ملی است. به همین دلیل پرونده در اختیار وزارت امور خارجه و نیز مجلس و شورای عالی امنیت ملی است که همه سران قوا و نیز فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح و وزیر کشور و دفاع و خارجه و اطلاعات در آن حضور دارند.
وی افزود: بنابراین این موضوعی نیست که ما به صورت غیرهماهنگ بخواهیم در آن دخالت کنیم. البته مجلس به عنوان نمایندگان ملت همیشه نقش تاریخی خود را ایفا کرده است. در مقطعی پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه در ایران اجرا می‌شد ما در مجلس هفتم بودیم که مجلس دخالت کرد و مصوب کرد که اجرای آن متوقف شود و این عملی شد و راه را برای برداشتن گام‌های بلند هموار کرد. بنابراین مجلس در مقاطعی که ضرورت داشته باشد حتما ورود پیدا خواهد کرد ولی این به معنای مقابله با دولت نیست بلکه در واقع کمک به آن استراتژی کلی نظام در عرصه هسته‌ای است که یک عزم ملی پشتوانه آن است.