kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳

سیاست تعدیل اقتصادی دردی است که به جای درمان به کار می‌گیریم!(خبر ویژه)

یک اقتصاددان گفت سیاست اقتصادی تعدیل چیزی را می‌خواهد معالجه کند که خود عامل آن است.


دکتر ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: دولت، سیاست تعدیلی که نتایج خوبی را ندارد دنبال می‌کند، این  سیاست‌ها چیزی را می‌خواهد معالجه کند که خودش علت وجود آن است، مثل بیکاری و فقر و اختلاف طبقاتی که معلوم است اینگونه نمی‌شود و نیازمند اصلاح قانون در مجلس است. و مهمتر از همه توجه به توصیه‌های رهبر انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه این کارها را نکردند و دنبالش هم حتی نرفتند.
وی در مصاحبه با شبکه خبر دانشجو اظهار داشت: از طرفی داشتن منابعی مثل نفت سبب شده تا در سال‌های مورد نظر، به جای کاهش وابستگی به نفت، برعکس حجم فروش نفت و استفاده از اقتصاد نفتی ما بالا برود و مهمتر اینکه این را موفقیت قلمداد کنیم، حجم خام‌فروشی ما حدود ده برابر شده منابع معدنی و منابع طبیعی مثل نفت را به کشورهای صنعتی فروختیم.
وی با انتقاد از وابستگی دو سویه به درآمد نفت و واردات گفت: چرا نباید در عرصه اقتصاد مقاوم باشیم. وابستگی به درآمد نفت و واردات ما را آسیب‌پذیر می‌کند.
دکتر رزاقی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای استقلال اقتصادی است، آقای روحانی مرتباً می‌آید می‌گوید که این مدل اقتصادی که ما الان داریم، همان مدل اقتصادی است که آقا گفتند! سؤال اینجاست که اگر این اقتصاد مقاومتی است پس چرا هنوز ما وابسته‌ایم؟ چرا آنقدر ما مصرف‌گرا هستیم؟