kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱

کوتاه از ایران


ورود پیکر 2 شهید به ارومیه
ارومیه- واحد مرکزی خبر: پیکر پاک 2 شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس دیروز از طریق فرودگاه ارومیه و در میان استقبال گرم و حزن و ‌اندوه مردم وارد این شهرستان شد. پیکر این دو شهید گمنام 20 ساله که در عملیات خیبر به شهادت رسیدند از منطقه جزایر مجنون در عملیات تفحص کشف شد. پیکر پاک این شهیدان گمنام پس از اتمام کنگره شهدای دانشجوی آذربایجان غربی که یازدهم آذرماه در دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود با حضور استادان، دانشجویان اقشار مختلف مردم و مسئولان و خانواده شهدا در این دانشگاه تشییع و به خاک سپرده می‌شوند. مراسم وداع با این 2 شهید دیروز در مسجد جنرال ارومیه برگزار شد.
راه‌اندازی بانک اطلاعات ژنتیک مجرمان
یزد- خبرنگار کیهان: رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در حال پیگیری ایجاد بانک ژنتیک در پزشکی قانونی هستیم و هم اکنون 10 مرکز آنالیز یافته‌های ژنتیک و DNA فعال هستند و در صورتی که بتوانیم اعتبارات مورد نیاز برای این طرح را جذب کنیم، می‌توانیم بانک اطلاعات ژنتیک مجرمان سابقه‌دار و افراد در معرض خطر را راه‌اندازی کنیم.
به گفته احمد شجاعی در این طرح، اولویت نخست ما مجرمان سابقه‌دار است که برای گردآوری بانک اطلاعات ژنتیک آنها، 10 تا 15 میلیارد تومان نیاز داریم و اگر بخواهیم از کل مجرمان، بانک اطلاعات ژنتیک تهیه کنیم، به بالغ بر 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به مزایای راه‌اندازی این بانک، افزود: بانک اطلاعات ژنتیک می‌تواند شرایط شناسایی مجرمان، متوفیان حوادث و... را در زمان بسیار سریع‌تری با مشکلات کمتر فراهم کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه معمولاً 30 درصد پرونده‌های دستگاه قضایی لازم است به پزشکی قانونی ارجاع شود، خاطرنشان کرد: سالانه نزدیک به 3 میلیون پرونده به مراکز پزشک قانونی در سراسر کشور وارد می‌شود که بخش زیادی از این پرونده‌ها معاینات سرپایی است.
خدمات‌رسانی به عشایر
اردبیل - فارس: مدیرکل عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: امسال برای خدمات‌رسانی به عشایر کل کشور بیش از 73 میلیارد تومان از اعتبارات ملی اختصاص یافته است. بابان داوردان در بازدید از روند اجرایی پروژه پمپاژ دشت فتحعلی پارس‌آباد اظهار کرد: این مبلغ در بخش‌های اسکان، تأمین آب، مطالعات و ارائه خدمات کوچ در استان‌های عشایرنشین کشور هزینه خواهد شد. وی با بیان اینکه حدود 3 میلیارد تومان برای امور عشایری استان اردبیل اختصاص یافته است، افزود: به زودی با بهره‌برداری از طرح پمپاژ فتحعلی مغان 750 خانوار عشایری در 16 قشلاق اسکان می‌یابند. وی افزود: برای اجرای این پروژه عظیم تاکنون 30 میلیارد تومان هزینه شده و با تخصیص 36 میلیارد تومان دیگر در سال جاری این طرح به بهره‌برداری می‌رسد.
ساخت جرثقیل بنادر
شهرکرد- واحد مرکزی خبر: صنعتگران چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار در کشور دستگاه جرثقیل بنادر ساختند. این دستگاه در صنایع کشتی‌سازی کاربرد دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: انحصار ساخت این دستگاه پیش از این در اختیار کشورهای اروپایی بود. امامی افزود: این دستگاه برای بالا بردن و حرکت دادن 250 تن بار از شناورهای بزرگ توانایی دارد و با کمترین امکانات و تجهیزات از سوی صنعتگران ایرانی ساخته شد. امامی افزود: نمونه خارجی این دستگاه یک و نیم میلیون دلار است در حالی که این دستگاه با 100 هزار دلار هزینه در کشور خود ساخته شد.
آغاز نوسازی راه‌آهن تهران- مشهد
سمنان- واحد مرکزی خبر: بازسازی 120 کیلومتر از راه‌آهن تهران- مشهد آغاز شد. مدیر کل راه‌آهن شمال شرق کشور در شاهرود گفت: در این طرح تراورس‌های چوبی فرسوده تعویض و به جای آنها تراورس‌های بتنی جایگزین آن می‌شود. حمید درباغ عنبران افزود: این عملیات باعث افزایش سیر ایمن قطارها و افزایش سرعت آنها از 120 کیلومتر به 160 کیلومتر می‌شود. به گفته وی، هر کیلومتر تعویض این تراورس‌ها 350 میلیون تومان هزینه دارد و برای اجرای کل این طرح 42 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است. باغ عنبران پیش‌بینی کرد هر 20 کیلومتر راه‌آهن تهران- مشهد در مدت 90 روز بازسازی شود.