kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
در 8 ماه سال رخ داد

تجارت خارجی 65 میلیارد دلاری ایران

تازه‌ترین آمار گمرک از اوضاع تجارت خارجی ایران منتشر شد.


در هشت ماهه سال جاری حجم صادرات ایران با احتساب میعانات گازی 31 میلیارد و 447 میلیون دلار و واردات نیز 34 میلیارد و 254 میلیون دلار بوده است.
بر اساس این گزارش؛ مهمترین نکته در خصوص آمار تجارت خارجی هشت ماهه کشورمان افزایش آهنگ رشد صادرات غیرنفتی و کاهش رشد واردات است. به طوریکه که در مدت یاد شده صادرات غیرنفتی 19/72 درصد و واردات 20/22 درصد رشد داشته است که این ارقام در هفت ماهه امسال به ترتیب 19/9 درصد و 72/24 درصد بود و مشاهده می‌شود که در آذر ماه امسال نرخ رشد صادرات غیرنفتی به واردات نزدیک‌تر شده است.
به این ترتیب حجم تجارت خارجی ایران با احتساب میعانات گازی به 65 میلیارد و 701 میلیون دلار رسیده است و بر همین اساس تراز تجاری ایران با احتساب میعانات گازی منفی دومیلیارد و 807 میلیون دلار شده است.
اقلام عمده صادرات غیرنفتی در مدت یاد شده شامل: پروپان مایع شده، متانول و پلی‌اتیلن گرید فیلم بوده و عمده‌ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده‌عربی، افغانستان و هند بوده‌اند.
عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به گندم با سهم 3/79 درصدی از کل ارزش واردات، برنج با 3 درصد، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر بیشتر از 1500 سانتیمتر مکعب با 2/83 درصد، کنجاله سویا با 2/06 درصد و ذرت دامی با 2/07 درصد اختصاص دارد و عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران هم در هشت ماهه امسال به ترتیب چین، کره‌جنوبی، هند و ترکیه بوده‌اند.