kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۹۱۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷

افت بیش از هزار واحدی شاخص بورس

بورس اوراق بهادار تهران دیروز یکی دیگر از سنگین‌ترین ریزش‌های پاییزی خود را تجربه کرد و با افت بیش از 1000 واحدی به کانال 72 هزار واحد سقوط کرد.


به گزارش ایسنا، از ابتدای معاملات روز یکشنبه ریزش سنگین شاخص قابل پیش‌بینی بود چون از همان دقایق اولیه صف‌های سنگین فروش شکل گرفت و قیمت تمامی سهام شرکت‌ها به یکباره به رنگ قرمز درآمد طوری که دیگر رنگ سبز در بورس تهران خودنمایی نمی‌کرد.
این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که در پایان زمان معاملات دماسنج بازار سرمایه 1055 واحد افت کرد و شاخص بورس با ورود به کانال 72هزار واحد در عدد 72 هزار و 189 واحد ماندگار شد.
به گفته کارشناسان در کنار برآورده نشدن انتظارات سهامداران از مذاکرت وین، کاهش قیمت نفت و به طبع آن کاهش درآمدهای دولت در کنار افزایش نرخ دلار و ابهامات مطرح شده در بودجه از عوامل عقب‌نشینی سهامداران از بورس تهران است به طوری که برخی سهامداران با مشاهده چشم‌انداز آینده فعلا ترجیح می‌دهند تا در بازار سهام فعالیت نکنند.
به دلیل همین تفکر صف‌های فروش سنگین در تالار شیشه‌ای شکل گرفت به‌گونه‌ای که اکثر شرکت‌های خودرویی و بانکی همچون سرمایه‌گذاری رنا، سرمایه‌گذاری سایپا، سایپا، ایران خودرو، زامیاد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو به همراه پارس خودرو و بانک ملت از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.
همچنین در بازار دیروز شرکت‌های هلدینگ خلیج‌ فارس، فولاد مبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، مپنا، بانک تجارت، صادرات، مخابرات، تاپیکو، ایران خودرو، توسعه معادن و فلزات به همراه بانک‌های پارسیان، پاسارگاد و اقتصاد نوین بیشترین تاثیر را در افت شاخص بورس گذاشتند.
در بازار روز یکشنبه همچنین به دلیل حاکم شدن فضای ترس و تردید در بورس تهران حجم و ارزش معاملات نیز کاهش پیدا کرد و در مجموع 517 میلیون سهم به ارزش 153 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه تا سطح 324 هزار میلیارد تومان افت کرد.
گفتنی است شاخص بورس تهران طی روزهای  اخیر نزدیک به 4 هزار واحد از ارزش خود را از دست داده است.
پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بورس
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند نزولی بورس طی روزهای اخیر پیش‌بینی کرد این روند فعلا ادامه خواهد داشت.
عظیم ثابت در گفت‌وگو با ایسنا ابتدا عوامل ریزش بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: بهانه افت بورس عدم حصول نتیجه مشخص در مذاکرات هسته‌ای بود که از هفته گذشته آغاز شد، اما ادامه این روند به کاهش قیمت نفت و افزایش قیمت دلار مربوط می‌شود.
وی افزود: به طوری که کاهش شدید قیمت نفت که از روز گذشته اتفاق افتاده است در بازار سرمایه بسیار اثرگذار بود، زیرا نفت بخش زیادی از درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد و زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا کند طبیعتا درآمدهای دولت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در کنار آن افزایش قیمت دلار موجب سوق دادن منابع به این سمت شد. بنابراین عواملی موجب شد تا ترس زیادی در بازار سرمایه ایجاد شود، زیرا قیمت نفت در کلیه مناسبات اقتصادی تاثیرگذار بوده و کاهش قیمت آن دولت را وارد چالش می‌کند. بر این اساس برخی سهامداران به این نتیجه رسیدند که به دلیل مبهم بودن چشم‌انداز بازار سرمایه نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.
ثابت از دیگر عوامل کاهش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس را ابهامات موجود در بودجه سال آینده دانست و تصریح کرد: هر ساله چالش‌هایی در بودجه سالانه کشور وجود دارد و از آنجا که قیمت برخی صنایع مانند معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها قرار است در بودجه امسال دیده شود و همچنین به دلیل تعیین قیمت دلار و نفت در بودجه سال 1394 ترسی در بازار سرمایه ایجاد شده است.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این روند فعلا ادامه‌دار خواهد بود، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه برای آغاز حرکت صعودی خود به یک محرک جدید و قوی اقتصادی مانند افزایش قیمت نفت نیاز دارد تا با انگیزه جدید رشد خود را آغاز کند،‌ در غیر این صورت بازار به راحتی به فاز استراحت می‌رود.
وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت آینده بازار سهام گفت: پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا پایان آذرماه و انتشار گزارش 9 ماهه شرکت‌ها ادامه داشته باشد، اما به دلیل تغییر و تحولات زیادی که قرار است در روزهای آینده ایجاد شود نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بازار ارائه داد. این در حالی است که اگر افزایش قیمت فلزات و نفت در روزهای آینده اتفاق بیفتد و همچنین در بودجه سال 1394 برای شرکت‌های پتروشیمی و معدنی اخبار خوبی منتشر شود، وضعیت بازار سهام نیز بهبود پیدا می‌کند.
رایزنی برای بازگشایی نماد پالایشگاهها
در همین حال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ادامه مذاکرات این سازمان با وزارت نفت و پیگیری وزیر اقتصاد برای بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در بورس خبر داد.
علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به موضوع کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها، یکی از دلایل بسته شدن نماد پالایشگاه‌ها در بازار سرمایه را همین موضوع مطرح کرد و گفت: موضوع کیفی‌سازی در قوانین بودجه سالهای 90، 91، 92 و 93 دیده شده است با این وجود به کیفی‌سازی پالایشگاه‌های حاضر در بورس توجه نشد.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از رایزنی‌های سازمان بورس با وزارت نفت و برگزاری جلساتی برای بازگشایی نمادهای این شرکت‌های بورسی خبر داد و افزود: سازمان بورس موضوع بازگشایی نمادهای پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های حاضر در بورس را از طریق پیگیری‌های مداوم و مذاکرات دنبال می‌کند.
وی همچنین از پیگیری این موضوع در دولت و وزیر اقتصاد خبر داد و با بیان اینکه سازمان بورس خواستار بازگشایی نمادهای پالایشگاه‌ها است، زمانی برای بازگشایی نمادها اعلام نکرد و در عین حال گفت: سازمان بورس خواستار بازگشایی نمادها است تا اطمینان بخشی برای سهامداران ایجاد شود.
صالح‌آبادی بازگشایی نماد شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی‌ها در بورس را باعث آزادسازی دارایی‌های سهامداران و مردم دانست و گفت: در عین حال بازگشایی نماد آنها تأثیر مثبتی بر حجم معاملات بورس دارد.
ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس
در همین حال مدیریت امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، گفت: برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه ایران، بیش از 70 سرمایه‌گذار خارجی در سال 93 وارد این بازار شده‌اند.
به گزارش سمات، در هشت ماه امسال، 72 سرمایه‌گذار خارجی پس از پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کدهای سهامداری خود را دریافت کرده و به جمع سهامداران بازار سرمایه ایران ملحق شدند.
نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 1373 یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون 286 کد سهامدار برای افراد خارجی صادر شده است.
سرمایه‌گذارانی از انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ‌کنگ، عراق، پاکستان و افغانستان از ابتدای سال 93 وارد بازار سرمایه ایران شده‌اند.
همچنین در این فهرست، نام 25 ایرانی مقیم خارج از کشور دیده می‌شود که آمارها نشان از افزایش حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور در بازار سرمایه می‌دهد.