kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۶

وزارت خارجه آمریکا: توافق محرمانه‌ای میان ایران و 5+1 وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر این‌که هیچ توافق محرمانه‌ای بین ایران و گروه 5+1 صورت نگرفته است گفت که متن توافق به زودی منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر این‌که هیچ توافق محرمانه‌ای بین ایران و گروه 5+1 صورت نگرفته است گفت که متن توافق به زودی منتشر خواهد شد.
مری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات معاون وزیر امور خارجه ایران درباره وجود یک متن 30 صفحه‌ای غیررسمی شامل عناصر کلیدی توافقنامه گفت: «اظهارات معاون وزیر امور خارجه ]ایران[ تماماً دقیق نبوده و دچار سوء تعبیر بود. بگذارید به صورت کاملاً شفاف بگویم که هیچ توافق محرمانه وجود ندارد. سند مرتبط با اجرای توافقنامه‌ها کاملاً مطابق با آن چیزی است که ما توصیف کرده‌ایم و به صورت برنامه‌های فنی به آژانس ارائه شده است.»
وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، این تنها یک پروسه آمریکا نیست، گروه 5+1، به همراه اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به این درک رسیده‌اند. ما این متن را در اختیار کنگره و عموم قرار می‌دهیم اما باید با طرفین در خصوص زمان و فرمتی که اطلاعات طبق آن منتشر می‌شوند همکاری کنیم و امیدواریم که به زودی چنین امری محقق شود.
مری‌هارف با این  حال تاکید کرد: اما اجازه بدهید واضح بگویم که هیچ چیز محرمانه‌ای وجود ندارد. هیچ کس تلاش نمی‌کند مخفی‌کاری کند. ما با شرکای خود تلاش می‌کنیم تا متن توافق را منتشر کنیم.
وی درباره فرآیند تداوم مذاکرات هسته‌ای پس از آغاز اجرای توافقنامه در 20 ژوئن گفت: «هنوز درباره برخی جزئیات در حال کار هستیم. اندکی پس از 20 ژانویه، دیپلمات‌های ما مذاکرات درباره توافق جامع را آغاز خواهند کرد. فکر می‌کنم در گام اول گروه 5+1 به صورت داخلی در مورد اینکه مذاکرات جامع چگونه باید پیش رفت مشورت خواهد کرد، سپس با ایرانی‌ها به مذاکره خواهیم پرداخت. اطلاعات بیشتری درباره سطح و زمان این مذاکرات ندارم.»
جان مک‌کین و لیندسی گراهام دو سناتور ارشد آمریکایی نیز در همین رابطه روز سه‌شنبه در بیانیه مشترکی ادعا کردند که از برخی گزارشات مبنی بر اینکه دولت آمریکا در زمینه آینده برنامه هسته‌ای ایران یک معامله پنهانی با ایران کرده است شدیداً نگران هستند.
این قانون‌گذاران آمریکایی مدعی شدند: مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران ادعا کرده است تحت این توافق احتمالی، ایران اجازه خواهد داشت همه تاسیسات هسته‌ای‌اش را باز نگه دارد، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و تحقیقات هسته‌ای از جمله تحقیقات درباره نسل بعدی سانتریفیوژها را ادامه دهد و حتی دامنه آن را گسترش دهد. ما از دولت آمریکا می‌خواهیم بلافاصله درباره این وضعیت شفاف‌سازی کند و اطمینان حاصل کند اعضای کنگره به طور کامل در جریان دیپلماسی هسته‌ای‌اش با ایران قرار خواهند داشت.
جی‌کارنی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید بلافاصله واکنش نشان داد و روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: هیچ توافق پنهانی وجود ندارد. اسناد مربوط به اجرای توافق‌نامه‌ها با آنچه که ما توضیح داده‌ایم یعنی طرح‌های فنی ارائه شده به آژانس بین‌المللی انرژي اتمی مطابقت دارد.