kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
نامه اسقف‌های عالی‌رتبه ایران به اوباما

برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای براساس تمام مقررات بین‌المللی «حق ایران» است

تعدادی از اسقف‌های عالی‌رتبه کشورمان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا، با استناد به مقرارت بین المللی، برنامه صلح آمیز هسته‌ای را حق ایران دانستند.


جامعه مسیحیان ایران اعم از ارمنی و آشوری، نامه‌ای را با موضوع فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به رئیس‌جمهور آمریکا ارسال کردند. در بخشی از این نامه آمده است: در اواخر جنگ ایران و عراق زمانی که حکومت صدام ناجوانمردانه اقدام به استفاده گسترده از سلاح کشتار جمعی شیمیایی علیه ایران کرد، نیروهای مسلح ایران براساس فتوای صریح امام خمینی(ره) از هرگونه تهیه، خرید، تولید و بهره‌برداری سلاح شیمیایی دور مانده و با دادن قربانیان نظامی و غیرنظامی فراوان در بمباران‌های شیمیایی، هرگز به استفاده از این سلاح مخرب در جنگ مبادرت نورزید.
فتوای آیت‌الله خامنه‌‌ای رهبر انقلاب و فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی ایران در مورد منع تمام صور تهیه، خریداری، تولید و بهره‌برداری جنگ‌افزارهای اتمی نیز مؤید آن است که همانند دیگر ادیان الهی، از دیدگاه مراجع و فقهای عظام شیعی وجود هرنوع سلاح کشتارجمعی اعم از شیمیایی و اتمی، باطل و مردود است.
فتوا از آن جهت حائز اهمیت است که حسب اطلاع این‌جانبان،‌ در بطن آئین‌ها و شعائر دینی مسلمانان جایگاهی خطیر و لازم‌الاجرا برای ایشان و خصوصاً شیعیان دارد.
براساس این فتوا، فناوری هسته‌ای ایران از همان آغاز در مسیر بهره‌برداری صلح‌آمیز با هدف تأمین انرژی و خدمات درمان پزشکی قرار داشته است، از این رو حق ایران برای داشتن چنین فناوری حقی طبیعی و برابر با تمامی کشورها و ملل جامعه جهانی و مشمول مقررات بین‌المللی است.
به گزارش تسنیم، «یوناتن بت‌کلیا» نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی،«کارن خانلری» نماینده ارامنه شمال کشور در مجلس، مارنرسای بنیامین «اسقف کلیسای آشوری ایران»، رمزی گرمو «اسقف آشوری، کلدانی و کاتولیک»، «ایلیاس کاراکبایان» اسقف نشان کاتولیک، «ماطاوس شاوردیان» کشیش کلیسای انجیل ارامنه و «نیونس مقدس‌نیا» کشیش کلیسای انجیل و آشوری، از امضاءکنندگان نامه فوق بوده‌اند.