kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
قائم مقام صندوق توسعه ملی در همایش راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی:

ذخیره صندوق توسعه ملی بالغ بر 70 میلیارد دلار است

نخستین همایش ملی راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و چند تن از شخصیت‌های برجسته حوزه اقتصادی قوای مقننه و مجریه در مشهد برگزار شد.


قائم مقام صندوق توسعه ملی گفت: ذخیره صندوق توسعه ملی بالغ بر 70 میلیارد دلار است که می‌تواند نقش موثری در توسعه کشور داشته باشد و با این منابع می‌توانیم حداقل 700 هزار شغل در کشور ایجاد کنیم.
سیدمحمد قاسمی حسینی افزود: صندوق توسعه ملی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند در جهت توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیربنایی و پویایی اقتصاد نقش موثری داشته باشد.
وی گفت: 26 میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای 340 طرح مصوب ارزی تعیین و تامین شده است.
حسینی افزود: این طرح‌ها مربوط به سه سال گذشته و شامل پروژه‌های بزرگ و کوچک ارزی در داخل کشور است.
وی گفت: تاکنون LC برای هشت میلیارد تا 9 میلیارد دلار این طرح‌ها باز شده و بخشی نیز که باز نشده نه به خاطر سیستم بلکه به دلیل مشکل متقاضی بوده یا نتوانسته وثیقه تامین کند و یا LC آن از سوی کشور فروشنده باز نشده است.
حسینی افزود: با این حال به دلیل شرایط خاص تحریم و محدودیتهای موجود برای متقاضیان در حوزه ارزی، اعتبارات طرحهای مصوب لغو نشده و منتظریم کار انجام شود و این اعتبارات و تسهیلات توسط این طرحها جذب شود.
وی تاکید کرد: در حوزه تامین مالی پروژه‌های ارزی اعم از خرد و کلان هیچ مشکلی در صندوق توسعه ملی وجود ندارد زیرا هدف صندوق تامین مالی پروژه‌های بزرگ و زیربنایی آن هم به شکل ارزی است.
حسینی در خصوص تخصیص اعتبار ریالی طرح‌ها از سوی صندوق گفت: اعتبارات ریالی به ما تحمیل شده است و ساماندهی و سازماندهی سیستم برای اعتبارات ریالی نیست از این رو نیروی انسانی، ساختار و شعبه شهرستانی مورد نیاز آن را نداریم.
وی گفت: این که نفت بفروشیم و با آن اضافه کار و جبران یارانه را بپردازیم اقدام درستی در حوزه اقتصاد نیست.
وی افزود: برای حل این مشکل به مجلس پیشنهاد کرده‌ایم در سال آینده به جای آنکه طرح بپذیریم و به صورت ریالی پول و تسهیلات بدهیم، این اعتبارات را یکجا به بانکها داده و در آن سپرده‌گذاری کنیم.
این همایش با هدف تقویت فرهنگی مدیریت جهادی با عزم ملی، ایجاد انگیزه قویتر در راستای تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب و نیز تبیین نقش قوای سه‌گانه در قانونگذاری، نظارت و عملیاتی کردن منویات رهبری در خصوص سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی برپا شده است. رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری، قائم مقام بانک مرکزی، معاون فناوری رئیس‌جمهوری و گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان کشوری از سخنرانان این همایش بودند.