kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
وزیر کشور:

گردش‌ مالی مواد مخدر در ایران 100 هزار میلیارد ریال است

وزیر کشور اعلام کرد: گردش مالی 100 ‌هزار میلیارد ریالی مواد مخدر در سال، اساس اقتصاد کشور را به لرزه در می‌آورد.

همدان- خبرنگار کیهان:

عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان افزود: این گردش مالی که معادل 3 میلیارد دلار است، علاوه بر به لرزه انداختن پیکره اقتصاد کشور، سیستم‌های اداری، قضایی، بورس، خرید و فروش، بازار ارز و فرهنگ را فاسد کرده و در سیاست نیز نفوذ می‌کند.
وی ادامه داد: در بحث ضربه به پیکره اقتصادی و برخورد با آن، قانون ضعف دارد و تشخیص آن برای قاضی نیز سخت است که آیا این پول از راه مجاز به دست آمده است یا خیر.
وی یادآور شد: در یکی از استانها، مرد 35 ساله‌ای با پنج کلاس سواد، به عنوان قاچاقچی مواد مخدر شناسایی و دستگیر شده که طی دو سال 2 هزار میلیارد تومان در حسابهای بانکی‌اش گردش پول وجود داشته و حتی حساب‌هایی را به نام مردگان باز کرده و از آنها استفاده می‌کرده است و مسلما این فرد، مبلغ مذکور را از راه بیل زدن و کار کردن به دست نیاورده است.
وزیر کشور تاکید کرد: بهتر است به جای برخورد با خرده‌فروش‌ها و تشکیل پرونده برای آنها در دادگستری‌ها، سرشبکه‌ها و شبکه‌های اصلی مورد شناسایی قرار گرفته و تجهیزات و منابع اقتصادی در اختیار آنها مسدود شده و از بین برود.
وی اظهار داشت: 98/5 درصد جمعیت ایران پاک هستند و 1/5 درصد معادل یک میلیون و 300 هزار نفر به مواد مخدر اعتیاد دارند اما همین مقدار نیز باعث شده تا 46 درصد زندانیان کشور را مجرمان مواد مخدر تشکیل دهند و 53 درصد طلاق‌ها نیز ناشی از همین جرائم باشد.
رحمانی فضلی خاطرنشان ساخت: مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر به علت سمی بودن مواد صنعتی مخدری است که در مکان‌های غیربهداشتی و توسط افرادی تولید می‌شود که هیچ آموزش و دوره‌ای در این زمینه ندیده‌اند و بدون هیچ دقتی و تنها با هدف سودجویی به تولید این مواد می‌پردازند و باید به مردم آگاهی‌های لازم را نسبت به سمی و خطرناک بودن آنها ارائه بدهیم.
همچنین رحمانی فضلی، در جمع خبرنگاران در همدان اعلام کرد: 300 میلیارد ریال اعتبار جهت بیمه معتادان در نظر گرفته شده است و طی دو تا سه هفته آینده اجرای این طرح آغاز خواهد شد.