kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
رئیس سازمان نظام پزشکی خبر داد

ثبت 2490 شکایت پزشکی در نیمه اول سال

رئیس کل سازمان نظام پزشکی از ثبت 2490 شکایت در دادسراهای انتظامی نظام پزشکی سراسر کشور در نیمه اول سال جاری خبر داد.


دکتر علیرضا زالی در چهارمین همایش سراسری هیات‌های انتظامی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی و با حضور معاون اول قوه قضاییه و وزرای بهداشت و رفاه برگزار شد، گفت: قانونگذار همواره به جامعه پزشکی به علت اهمیت جایگاهی که در اجتماع دارد، توجه کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، زالی با اشاره به اینکه امروز 198 دادسرای انتظامی نظام پزشکی در شهرستان‌ها و اقصی نقاط کشور مستقر هستند، افزود: در حال حاضر 202 هیأت انتظامی بدوی در سراسر کشور وجود دارد و در مجموع در هیات‌های بدوی بالغ بر 2 هزار و 222 نفر از افراد خوشنام جامعه پزشکی در اقصی نقاط کشور فعال هستند.
وی تصریح کرد: در سال جاری مجموعه شکایت‌های ثبت شده در 6 ماهه اول سال در دادسراهای انتظامی نظام پزشکی در سراسر کشور بالغ بر 2 هزار و 490 مورد بوده که از این تعداد حدود 2 هزار و 170 مورد در هیات‌های بدوی جاری، 711 پرونده در هیات‌های تجدید نظر استانی و 141 پرونده در هیات‌های عالی به ثیت رسیده است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: در واقع قانونگذار در کشور ما توجه ویژه به جایگاه والا و مقدس جامعه پزشکی داشته و به همین علت رسیدگی به تخلفات در این حوزه را به خود مجموعه سپرده است.
گلایه وزیر بهداشت از انجمن‌های پزشکی
وزیر بهداشت نیز در این نشست، ضمن دعوت مسئولان انتظامی به قضاوت منصفانه برای رضای خدا، از برخی انجمن‌ها گله کرد که صرفاً خودشان را می‌بینند و به سایر گروه‌ها توجهی ندارند.
سید حسن هاشمی به این نکته تأکید کرد که تخلفات در هر صنفی از جامعه از جمله صنف پزشکان ممکن است وجود داشته باشد، اما شدت و ضعف، شکل و نوع آن متفاوت است.
هاشمی از برخی انجمن‌ها گله کرد که صرفاً خودشان را می‌بینند و به باقی گروه‌ها توجهی ندارند و گفت: آنها گله‌مندند که چرا سرجمع اعتباراتی که نهایتاً برای کتاب ارزشگذاری نسبی تعرفه خدمات و غیره اختصاص یافت متناسب با خواسته‌های آنها نبوده است، در حالی که از ابتدا گفتیم این کار به زمانی حدود 2 تا 3 سال نیاز دارد.
ضرورت اصلاح قوانین پزشکی
همچنین در این همایش، معاون اول قوه قضائیه با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین پزشکی، به مسئولیت نظام پزشکی در زمینه نوع نگاه مردم به جامعه پزشکی از حیث تامین تجهیزات و داروهای مورد نیاز اشاره کرد و گفت: نظام پزشکی در این زمینه بی‌مسئولیت نیست و می‌تواند کمک کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: بحث پزشکی و طبابت فی نفسه امری مقدس است که عقلا و شرع انور نیز به سختی کار و پُر خطر بودن و استرسی که در آن نهفته است اذعان دارند.
معاون اول قوه قضائیه در ادامه با اشاره به حفظ شأن و جایگاه پزشکان در نظام سلامت بیان کرد: ابتدا باید خود پزشکان از حرمت و جایگاه خود صیانت کنند و سازمان نظام پزشکی نیز به لحاظ وظیفه ذاتی و مشورتی که می‌تواند به سایر سازمان‌های ذیربط بدهد در جهت ارتقای سلامت، پیشرفت امور پزشکی و تدوین لوایح و مقررات و آیین‌نامه‌های بهتر با سایر مجموعه‌های مرتبط با پزشکی کوشا باشد.
وی همچنین به مسئولیت سازمان نظام پزشکی در زمینه نوع نگاه مردم به جامعه پزشکی از حیث تامین تجهیزات و داروهای مورد نیاز در عرصه سلامت اشاره کرد و اذعان داشت: سازمان نظام پزشکی در این زمینه بی‌مسئولیت نیست و می‌تواند کمک‌کننده هم باشد.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه پزشکان نیز دارای سرمایه‌ای هستند که اندوخته سال‌ها تلاش آنهاست، عنوان کرد: اینکه پزشک اندوخته خود را در چه کاری صرف کند تا ارزش افزوده نیز داشته باشد بسیار مهم است زیرا برخی اوقات سرمایه خود را به شخصی می‌دهند تا برای آنها کاری انجام دهد که متاسفانه در راه درست خرج نشده و حتی سبب از دست رفتن سرمایه پزشک نیز می‌شود.