kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
گزارش کیهان از 10 سال مدیریت موفق ضرغامی

صدا و سیما زیر تیغ؛ از منتقدان دولتی تا فتنه‌گران طلبکار!

یک جمهوری اسلامی و یک صدا و سیما در مقابل هزاران شبکه ماهواره ای که به صورت تمام وقت علیه ایران و انقلاب اسلامی برنامه پخش کرده و تهاجم شدید فرهنگی را راهبری می‌کنند، این صدا و سیما در 10 سال گذشته نیز یک تنه در برابر این هجمه‌ها ایستاده است.

سرویس سیاسی-

تاثیر رسانه‌ای صدا و سیما در طول 10 سال گذشته را می توان به خوبی در مقابله رسانه‌ای غرب با شبکه های تلویزیونی ایران دید و حس کرد.
مسدود کردن حساب های بانکی برخی شبکه‌های ایرانی و ممانعت از پخش برنامه‌های این شبکه‌ها از ماهواره در این راستا می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.
در روزهای گذشته و با انتصاب رئیس جدید صدا و سیما از سوی رهبر معظم انقلاب رسانه‌های بیگانه و از سوی دیگر برخی مطبوعات و رسانه‌های زنجیره‌ای هجمه عظیمی را به صدا و سیمای 10 ساله گذشته با کلیدواژه سیمای ضرغامی آغاز کرده اند .
نمونه این هجمه‌ها را می توان در گزارش‌هایی که رسانه‌‌های ضد انقلاب از جمله بی‌بی‌سی فارسی ارگان رسانه ای روباه پیر، رادیو فردا وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا سیا، دویچه وله و... بازتاب داده‌اند دید.
بازنشر این گزارش ها در برخی رسانه های داخلی تنها با تغییر در واژگان نیاز به تحلیل دارد که چرا صدا و سیما چنین مورد هجمه قرار می‌گیرد.
10 سال و سه انتخابات ریاست جمهوری
10 سال گذشته دهه حساسی برای نظام جمهوری اسلامی بود، از سویی نظام اسلامی به حرکت رو به جلوی خود در چارچوب تعریف شده و برنامه‌های مدون ادامه می‌داد و از سوی دیگر برنامه‌های دشمنان برای ضربه زدن به این نظام شکل جدید و پیشرفته ای به خود گرفت.
در طول این دهه ایران سه انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشت، نوآوری‌های صدا و سیما در برنامه‌های انتخاباتی که شور فراوانی را در محیط سیاسی کشور به وجود آورد در این راستا و در بررسی مدیریت عزت‌الله ضرغامی نباید دور از نظر داشت.
صدا و سیما با برنامه های متنوع خود در این عرصه از سویی مردم را در انتخاب گزینه صالح مد نظر یاری کرد و از سویی جبهه بندی های سیاسی موجود در کشور که در هاله ای از اظهار نظرها و ادعاها پنهان شده بود عیان ساخت، مناظره های تاریخی سال 88 از سویی جدی بودن رقابت ها را نشان داد و از سوی دیگر نشان داد که برخی افراد که بعدها در فتنه 88 نقش عمده ای ایفا کردند برای اهداف دیگری در انتخابات حضور یافته‌اند.
فتنه گران و افشاگری های صداو سیما
حمله به صدا و سیما را باید در این راستا مورد ارزیابی قرار داد ، فتنه‌گران عملکرد افشاگرانه صدا و سیما در طول و پس از انتخابات 88 را هرگز باب طبع خود نمی‌دیدند، اصحاب و سران فتنه که در سال 88 تلاش داشتند خود را منتسب به امام خمینی(ره) نشان دهند و با این حربه از قانون و ولایت فقیه عبور کنند با مستند های صدا و سیما درباب سیره نظری و عملی حضرت روح الله در مخمصه عجیبی گرفتار شدند، آنان از سویی خود را نخست وزیر امام(ره) یا وابسته به آن بزرگوار معرفی می کردند و از سوی دیگر نمی‌توانستند مستندهای منتشر شده در صدا و سیما که به همراه صوت و تصویر آن حضرت منتشر و در اختیار عام قرار گرفته بود را منکر شوند از این رو با بهانه‌های دیگر صدا و سیما را مورد حمله شدید قرار دادند.
بی بی سی فارسی در گزارش خود با عنوان یک دهه صدا و سیما با مدیریت ضرغامی منتشر شده است به این مناظره‌ها و مستندها اشاره و به صورت غیر مستقیم خواسته است این مستندها و مناظره‌ها را نکاتی منفی در پرونده عملکرد عزت الله ضرغامی به حساب آورد.
در بخش دیگری از این گزارش و گزارش های همسو در رسانه‌هایی چون رادیو فردا و ...به رابطه دولت‌ها و صدا و سیما اشاره شده است.
بی بی سی اذعان می‌کند که دوری و نزدیکی صدا و سیما به دولت ها بسته به دوری و نزدیکی آنان به اصول نظام جمهوری اسلامی تعریف شده است و صدا و سیما در طول 10 ساله گذشته همواره از این سیاست پیروی کرده است.
دولت‌هایی که صدا و سیما را تریبون خود می‌خواهند
از سوی دیگر دولت ها همواره صدا و سیما را به عنوان تریبون و روابط عمومی خود می‌خواهند، آنان می پندارند صدا و سیما چون ارگان مطبوعاتی دولت باید به مجیزگوی این دولت‌ها تبدیل شود و جز خبررسانی خدمات دولتمردان کار دیگری انجام ندهد.
از این رو است که در سال گذشته به دفعات دولتمردان از رئیس جمهور محترم گرفته تا مشاورین و «آشنا»یان دکتر روحانی از مشی صدا و سیما انتقاد و حتی در انتخاب مجری برای مصاحبه با رئیس جمهور که جزو وظایف ذاتی این سازمان است دخالت کرده اند.
به عنوان نمونه و در آخرین مورد از این دخالت ها حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در نخستین همایش بین المللی مدیریت رسانه می‌گوید : رسانه ملی باید حق انتخاب مردم را به رسمیت بشناسد و بر اساس حق انتخاب و نیازهای مردم برنامه ریزی کند.
آشنا همچنین با اظهار خوشحالی از انتخاب رئیس جدید برای صدا و سیما می گوید : باید کسانی که پایشان از این سازمان بریده شده است دوباره به رسانه ملی بازگردند.
البته مشخص نیست منظور وی از آنان که پایشان از رسانه ملی بریده شده است چه کسانی هستند از اصحاب و سران فتنه یا خوانندگان بریده از وطن؟! طبیعتا همه دولت ها منتخب مردم هستند ، چه زمانی که احمدی‌نژاد رئیس جمهور بود و با 24 میلیون رای بر این کرسی تکیه کرده بود و چه امروز که روحانی رئیس جمهور است و با 18 میلیون رای بر این کرسی تکیه زده است در هر دوره‌ای نیز منتقدان انتظار دارند صدای آنان از رسانه ملی به گوش مردم برسد و آیا صدا و سیما می تواند با این بهانه که رئیس جمهور منتخب مردم است تنها صدای  دولت بوده و منتقدان را پوشش ندهد؟
به هر ترتیب صدا و سیما در طول 10 سال گذشته تغییرات کمی و کیفی زیادی را تجربه کرده است ، تعداد شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی به بیش از 70 شبکه رسیده است و برنامه‌های صدا و سیما امروز در اقصی نقاط عالم قابل دیدن است. مقابله با جریان های منحرف و فتنه‌گران نیز دلیل دیگری شده است تا گروهی بر حجم انتقادهای از سر کینه خود به مدیر سابق از یک سو و رسانه ملی از سوی دیگر بیفزایند.
صدا و سیما با همه این پیشرفت ها بدون عیب و نقص نبوده و انتقادهای فراوان ریز و درشتی نیز بر آن وارد و مترتب است ولی چنان چه ذکر آن رفت این انتقادها در برابر مجاهده عظیمی که مقابل هزاران شبکه ماهواره‌ای دشمنان این مرز و بوم از سوی رسانه ملی صورت گرفته است قابل چشم‌پوشی و رفع است.
نکته پایانی این که به اذعان رسانه‌های معاند و ضد‌انقلاب مدیر جدید صدا و سیما نیز با توجه به سوابق تخصصی و انقلابی پیشین خود، راه تعالی این سازمان مهم و کلیدی را ادامه خواهد داد. ناامیدی دشمنان نظام از مدیریت سرافراز را در اظهارات و مواضع خصمانه این جریانات طی روزهای اخیر به خوبی می‌توان مشاهده کرد.