kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱

استراو :تاریخ نشان می‌دهد ایرانی‌ها حق دارند به انگلیس بی‌اعتماد باشند

جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس در نشست نمایندگان پارلمان این کشور درباره کشورمان گفت: تاریخ روابط ایران و انگلیس نشان می‌دهد که مردم این کشور حق دارند به ما بی‌اعتماد باشند.


نمایندگان پارلمان انگلیس روز پنج‌شنبه با حضور در نشستی با موضوع روابط با ایران، در مورد مسائل مختلف از جمله تحریم‌ها، مذاکرات هسته‌ای، بازگشایی سفارت، حقوق بشر، باج‌خواهی آمریکا و اثرات انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره صحبت کردند.
به گزارش فارس در ابتدای این نشست که سه ساعت به طول انجامید، «جک استراو» رئیس مشترک گروه پارلمانی دوستی ایران و انگلیس با اشاره به مذاکرات جاری میان ایران و گروه  موسوم به 1+5 زمان کنونی را «برهه‌ای مهم» توصیف کرده و با اشاره به سابقه تمدن سه هزار ساله ایران و همچنین تفکر شیعی حاکم بر این کشور، گفت: این مثل که «پشت هر پرده‌ای یک انگلیسی مخفی شده»، مثلی رایج در فارسی است. اگر از دید ایرانی‌ها نگاه کنیم، می‌توانیم دلیل این تفکر را بیابیم. از اواخر قرن 19 به بعد، ما روابط با ایران را تنها از دید مرکانتیلیستی و استعماری نوین نگاه کردیم.»
استراو افزود: ایران به دو حوزه نفوذ، یکی تحت روس تزاری و دیگری تحت پادشاهی متحد، تقسیم شده بود. در اوایل قرن گذشته، شرکت «دی آرکی پترولیوم»، که بعدا به بریتیش پترولیوم تبدیل شد، امتیازات ترجیحی گسترده‌ای از دولت ایران گرفته بود. پس از آن هم، ما در برکناری سلسله قاجار و روی کار آوردن رضا شاه، نقش اساسی داشتیم. ما مشترکا با اتحاد جماهیر شوروی برای 5 سال، از 1941 تا 1946، ایران را اشغال کردیم. پس از آن هم ما و ایالات متحده با موفقیت برای برکناری مصدق از نخست‌وزیری در سال 1953، توطئه کردیم.»
وی ادامه داد: با وجود آنکه نشانه‌های بسیاری وجود داشت و کافی بود ما آنها را جدی بگیریم، که نشان می‌داد شاه رژیمی رو به زوال و فساد را رهبری می‌کند و به احتمال فراوان این رژیم فرومی‌پاشد، سابقه رقت‌بار خود را با حمایت از او ادامه دادیم. یک سال پس از انقلاب اسلامی، جنگ ایران و عراق آغاز شد، که به اذعان عمومی، در آن عراق تجاوزگر و ایران قربانی بود. اما غرب، از جمله پادشاهی متحد، طرف تجاوزگر را گرفت.
استراو با اشاره به تبعات جنگ تحمیلی و دیدگاه منفی جامعه ایران نسبت به غرب، مدعی شد:  با این حال ایران همچنان برای آینده خود، به غرب می‌نگرد و انتخاب «حسن روحانی» به ریاست‌جمهوری ایران نیز نشانه‌ای از همین موضوع است. به گفته وی، در کابینه کنونی ایران، تعداد افرادی که از دانشگاه‌‌های آمریکایی درجه دکترا دارند، از کابینه آمریکا بیشتر است.
محور شرارت؛ پاسخ غرب به کمک‌های ایران
در ادامه «جان بارون» نماینده محافظه‌کار منطقه «باسیلدون» و «بیلریکی» با اشاره به اقدامات ایران برای بهبود روابط با غرب گفت: تهران پس از حوادث 11 سپتامبر، تلاش کرد تا به مبارزه با تروریسم کمک کند و «حقیقتا این کار را هم کرد، اما آنها به عنوان نمونه، در پاسخ، با سخنرانی  «محور  شرارت» رئیس‌جمهور (جورج) بوش مواجه شدند.»
استراو که در آن زمان وزیر خارجه انگلیس بود، در پاسخ گفت:  بخشی از ساختار سیاسی آمریکا و همچنین اسرائیل همواره به دنبال یافتن دشمنی برای خود هستند و آن زمان نگران بودند که توافق با ایران، دیگر دشمنی برای آنها باقی نگذارد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به حصول توافق هسته‌ای با ایران تا تاریخ 24 نوامبر (سوم آذر)، اذعان کرد که ایران بر خلاف کره شمالی، پاکستان و هند، تحت نظر پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای قرار دارد و به آن پایبند بوده است. استراو افزود: ایران نمی‌تواند با توافقی که غنی‌سازی برای اهداف صلح آمیز را نپذیرد و نیز ابعاد برنامه هسته‌ای این کشور را به قدری محدود کند  که آنها مجبور به کنار گذاشتن بخش قابل توجهی از دانشمندان خود باشد موافقت کند.
بعد از توافق هسته‌ای نوبت حقوق بشر است!
استراو سپس مدعی نقض حقوق بشر در ایران شد و گفت:  یکی از مشکلات غرب در ایران این است که قوه قضائیه انتخابی نیست، با انجام توافق هسته‌ای می‌توان دولت را در برابر دیگر نهادها تقویت کرد و سپس به مسئله حقوق بشر پرداخت.
وی سپس عنوان کرد که تنها راه برای «بهبود وضعیت حقوق بشر» در ایران، تقویت «نیروهای خیر» و «تضعیف مخالفان تغییر» است. او سپس هشدار داد که عدم توافق با ایران، عکس این وضعیت را به وجود می‌آورد.
ایران، کابوس سیاست خارجی غرب است
در ادامه این نشست سر «ریچارد اوتاوی» نماینده محافظه‌کار منطقه «کرویدون جنوبی» به اظهارنظر پرداخت و در مورد جامعه ایرانی گفت: ایرانی‌ها پیچیده و مفتخر هستند و نمی‌خواهند تحقیر شوند. نباید از یاد برد که آ‌ن‌ها پارسی هستند و نه عرب.
وی در عین حال مدعی شد: رگه‌های قدرتمند لیبرالی در جامعه ایران وجود دارد.
اوتاوی بار دیگر به تکرار ادعاهای حقوق بشری پرداخت و بعد ایران را «کابوس سیاست خارجی» غرب خواند.
باید با مهمترین کشور خاورمیانه ارتباط برقرار کنیم
در ادامه این نشست، «ریچارد بیکن» نماینده محافظه‌کار «نورفولک جنوبی» با بیان اینکه غرب فرصت‌هایی را برای عادی‌سازی روابط با ایران از دست داده است، به اهمیت مذاکرات جاری پرداخت و گفت: اگر به توافق نرسیم، ما تنها به وضعیت قبلی باز نمی‌گردیم... 9 سال تحریم‌ها، موجب شد تا 200 سانتریفیوژ ایران به 18000 دستگاه افزایش یابد. به صراحت بگویم، تحریم‌ها به هدف اصلی خود نرسیده‌اند.
«هنری بلینگهام» نماینده محافظه‌کار منطقه «نورفلک شمال غربی» دیگر فردی بود که در این نشست به اظهارنظر پرداخت و گفت غرب باید به دلایل مختلف با ایران وارد تعامل شود.در پاسخ، «توبیاس الوود» معاون پارلمانی وزارت خارجه انگلیس هم گفت هرچند لندن مخالف مراوده با ایران است، اما شرکت‌های انگلیسی تحت قوانین تحریم‌ها می‌توانند به تجارت با ایران بپردازند.بلینگهام در پایان گفت: اکنون زمانی ایده‌آل برای تعامل مجدد با کشوری است که روابط تاریخی نزدیکی با آن داشته‌ایم. امیدوارم سفارتمان را بازگشایی کرده و دوران جدیدی را در روابط با کشوری که اهمیت فوق‌العاده‌ای در منطقه دارد، شاهد باشیم.