kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
در پی کاهش جهانی قیمت طلا

بازار سکه از رونق افتاد

بازار داخلی طلا به علت کاهش 59 دلاری نرخ هر اونس طلای جهانی نسبت به هفته گذشته با شوک قیمتی مواجه شد.


محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر  در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تاثیر کاهش نرخ جهانی طلا در بازار داخل، افزود: نرخ جهانی طلا دیروز نسبت به هفته گذشته با 59 دلار کاهش مواجه شد و به همین  دلیل پیش‌بینی می‌شود این امر شوک قیمتی به بازار داخل وارد کند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر اضافه کرد: هرچند همزمان با کاهش نرخ جهانی طلا، بازار اصلی طلا به دلیل ایام محرم از دیروز تعطیل شد اما معاملات تحت تاثیر قیمت‌های جهانی خواهد بود.
کشتی آرای پیش‌بینی کرد تبعات کاهش یکباره قیمت جهانی طلا، بیشتر از حد انتظار بر بازار داخل باشد و بر همین اساس بازار داخل بیش از نرخ جهانی طلا کاهش قیمتی را تجربه کند.
وی ادامه داد: با کاهش نرخ طلا تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در طلا کاهش می یابد و با کاهش معاملات، نرخ‌ها در این بازار بیش از پیش کاهش خواهد یافت.کشتی آرای افزود: نرخ سکه تمام بهار آزادی دیروز با 912 هزار تومان، نیم سکه به 454 هزار تومان، ربع سکه 265هزار تومان، سکه یک گرمی به 168 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار به 93 هزار و 300 تومان سقوط کرد.
شایان ذکر است، طلا در بازار جهانی نیز پس از اینکه بانک مرکزی ژاپن با اعلام گسترش تدابیر محرک مالی خود بازارهای مالی را شوکه کرد و در نتیجه دلار در برابر ین و ارزهای بزرگ دیگر صعود کرد، به پایین‌ترین قیمت چهارسال گذشته رسید.
بر این اساس هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر در بازار نیویورک 2/3 درصد کاهش یافت و به 1171 دلار رسید در حالیکه درساعات اولیه روز شنبه تا رکورد پایین 1160 دلار نیز نزول کرده بود.
در بازار لندن هر اونس طلا برای تحویل فوری 2/3 درصد سقوط کرد و به 1171 دلار رسید.
قیمت طلا در یک هفته گذشته 4/9 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش از سپتامبر سال 2013 بود و به این ترتیب همه رشد قیمتی که این فلز ارزشمند از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون داشت، از بین رفت. این فلز ارزشمند 3/3 درصد در اکتبر کاهش یافت که دومین کاهش ماهانه پیاپی در سال جاری میلادی بود. قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 2/6 درصد کاهش یافته است.