kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
از سوی گمرک ایران

ممنوعیت‌های جدید واردات خودرو اعلام شد

گمرک ایران اعلام کرد: ترخیص خودروهای وارداتی مربوط به ورزشکاران و جانبازان تنها با حجم موتور تا 2500 سی‌سی مجاز است.


گمرک ایران در ابلاغیه‌ای به کلیه گمرکات اجرایی کشور اعلام کرد: بر اساس تصویب هیئت وزیران 1- خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی به هیچ عنوان قابل ترخیص از گمرکات اجرایی نبوده و صرفا امکان مرجوع نمودن به خارج از کشور را داشته و در صورت پایان مهلت قانونی نگهداری کالا در انبار و متروکه شدن، قابلیت فروش و عرضه به بازار داخلی را ندارند، لذا گمرکات اجرایی می بایست در هنگام تهیه و ارسال اظهارنامه‌های متروکه بر روی اظهارنامه مربوطه عبارت خودروهای موصوف به استناد تصویب‌نامه مورخ 93/6/23 قابل عرضه به بازار نمی باشد» را درج نمایند.
2- ورود و ترخیص هر گونه خودرو سواری از محل تصویب‌نامه‌های مورخ 87/11/7 مربوط به خودروهای وارداتی توسط جانبازان و مورخ 87/11/7 مربوط به خودروهای وارداتی توسط معلولین و مورخ 92/4/11 مربوط به خودروهای وارداتی توسط ورزشکاران برتر کشور و سایر تصویب‌نامه‌های مشابه صرفا با حجم موتور 2500 سی‌سی و پایین‌تر مجاز است.
3- خودروهای با پلاک مناطق آزاد صرفا در محدوده این مناطق مجاز به تردد بوده و واردات آنها به قلمرو گمرکی با رعایت کامل قوانین و مقررات امکان پذیر می‌باشد. ضمن اینکه از ورود موقت اینگونه خودروها به قلمرو گمرکی به هر عنوان جداً خودداری شود.
لازم است گمرکات مستقر در مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در خصوص اجرای مفاد این بند هماهنگی لازم با سازمان عامل آن منطقه به عمل آورد.
4- در خصوص ترخیص و انجام تشریفات امور گمرکی خودروهای بالای 2500 سی سی حتی در صورت ارائه ثبت سفارش معتبر نیز می‌بایست در هر مورد با هماهنگی این مرکز اقدام لازم صورت پذیرد.
مدت تردد خودروهای گذر موقت کاهش یافت
همچنین بر اساس بخشنامه جدید گمرک مدت تردد خودروهای ورود موقت (به‌صورت کارنه دو پاساژ یا پروانه سبز گمرکی) از کشور امارات صرفا یک ماه اعلام شده است.
پیش از این مدت زمان تردد خودروهای ورود موقت از امارات دو ماه تعیین شده بود که البته در سالهای دور این زمان سه ماه تا یک سال بوده است.