kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳
نمایندگان با اکثریت قاطع آرا به وزیر پیشنهادی علوم رای منفی دادند

مجلس بر حفظ منافع مردم تأکید کرد خواب افراطیون تعبیر نشد

نمایندگان مجلس با 160 رأی مخالف به سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم رأی اعتماد ندادند.


بررسی رأی اعتماد به محمود نیلی‌احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم رای اعتماد به وزیر علوم که صبح دیروز در مجلس شورای اسلامی آغاز شد گفت: مهمترین هدف دولت، مجلس، قوای سه‌گانه و همه مسئولین جمهوری اسلامی ایران اصلاح جامعه، استقرار نیکی‌ها و پاک کردن جامعه از رذایل اخلاقی است.
وی افزود: در سیاست خارجی پیروز شدیم، در سیاست داخلی پیروز شدیم، در اقتصاد گام‌های مهمی به جلو برداشتیم و برای نه تنها امنیت کشور بلکه امنیت منطقه و جهان قدم‌های استواری برداشتیم و هر کجا خدای ناکرده بین ما اندک فاصله‌ای ایجاد شد دشمن از آن شکاف و از آن فاصله استفاده کرد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت همانطور که بارها اعلام کرد در برابر مجلس شورای اسلامی راهش ادب، قانون و اخلاق است. بین ما و شما حکم و حاکم قانون اساسی است و داور اصلی بعد از خداوند بزرگ افکار عمومی است. این افکار عمومی است که قضاوت خواهد کرد و همیشه از ما وحدت را می‌خواهد.
وی افزود: پارسال در چنین ایامی بود که در جمع شما نمایندگان محترم وزیر مودب و دانشور ما از جمع شما رای اعتماد گرفت. یک‌سالی از آن رای اعتماد گذشته است. گرچه نمایندگان محترم در مقطع دیگر در چارچوب حق قانونی اعتماد خود را پایدار نساختند و در مقطعی اعتماد خود را ندادند و به ناچار وزارت بسیار مهم علوم، تحقیقات و فناوری از سال گذشته تا امروز دو نوبت با سرپرست اداره شد.
وی افزود: امروز برای سومین بار است که برای این وزارتخانه من در جمع شما حاضر شدم و وزیری که به اعتقاد ما این بار مسئولیت را بر دوش بگیرد معرفی خواهم کرد.
روحانی گفت: ما نمی‌خواهیم که دانشگاه از مسائل سیاسی جدا باشد ولی باشگاه سیاسی هم نباید باشد. دانشگاهی می‌خواهیم آگاه به مسائل سیاسی که شعارهایش را از گروه‌های سیاسی نگیرد. اگر گروه‌های سیاسی می‌خواهند فعالیت‌های سیاسی کنند روش خودش را دارد که باید از آن راه عمل کنند.
وی گفت: ما نمی‌خواهیم دانشگاه مرکز سیاست‌بازی و جولانگاه این جناح و آن جناح باشد. می‌خواهیم اعتدال و آرامش در دانشگاه حاکم شود. هرکسی که مسئول آموزش عالی است باید بداند مبنا شایسته‌سالاری است و این جناح و آن جناح فرقی برای ما ندارد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اخبار برخی از رسانه‌ها درباره گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم‌، گفت: در برخی رسانه‌ها آمد که آقای نیلی‌احمدآبادی مطلوب واقعی رئیس جمهور برای وزارت علوم نیست و دولت وی را برای دستگرمی به مجلس می‌فرستد و بعد از آن می‌خواهد فرد دیگری را معرفی کند.
روحانی با دروغ خواندن این ادعای مطرح شده، تصریح کرد: آقای نیلی منتخب من و مطلوب من بوده و بنده وی را دعوت کردم و همه تحقیقات به من می‌گوید که وی لیاقت‌های لازم را دارد ولی حالا چرا باید یک دروغی را علم کنیم و بگویند که هدف و مطلوب نهایی دولت آقای نیلی نیست.
وی با بیان اینکه از نظر من آقای نیلی شخصی شایسته است که می‌تواند به خوبی بار مسئولیت را به دوش بگیرد، ‌اظهار داشت: به شرح حال و زندگی آقای نیلی نگاه کنید و می‌بینید که وی شخصیت مناسبی برای این سمت است.
از تهران تا کرج را هم نمی‌توانید مدیریت کنید!
در ادامه موافقان و مخالفان به ارائه نظرات خود پیرامون وزیر پیشنهادی دولت پرداختند.
در این راستا عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم خطاب به نیلی‌احمدآبادی گفت: شما باید از فتنه تبری بجویید، شما که از تهران تا کرج را نمی‌توانید مدیریت کنید، چه طور می‌توانید آموزش عالی کل کشور را اداره کنید.
حجت‌الاسلام سید‌ محمود نبویان نماینده مردم تهران نیز به عنوان مخالف اظهار داشت: آرامش لازمه تولید علم است و عملکرد نیلی در گذشته نشان می‌دهد که نمی‌تواند در دانشگاه‌ها آرامش برقرار کند.
وی به عملکرد محمدعلی نجفی سرپرست فعلی این وزارتخانه نیز اشاره کرد و گفت که وی در سال 88 پای نامه‌ای را امضا کرده که در آن نامه، نظام جمهوری اسلامی، «وحشی» معرفی شده است.
نجفی کدام نامه را تکذیب کرد؟!
چنددقیقه پس از این نطق، محمدعلی نجفی از طریق نامه‌ای به رئیس مجلس، امضای چنین نامه‌ای را تکذیب کرد.
به گزارش فارس این در حالی است که بنا بر آنچه در وبسایت رسمی محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، منتشر شده، نام محمدعلی نجفی در کنار امضاکنندگان این نامه به چشم می‌خورد.
عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: از رئیس‌ جمهور می‌خواهیم برای وزارت علوم فردی کارآمدتر و ارزشی‌تر معرفی کند.
جمیری با اشاره به لزوم هماهنگی بیشتر دولت و مجلس برای معرفی وزیر علوم گفت: چه ایرادی دارد دولت هنگامی که قرار است یک وزارتخانه‌ای سامان یابد با هماهنگی با نهادهای مربوطه از جمله مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به معرفی وزیر کند تا همه از عملکرد ما راضی شوند.
وی افزود: اگر هماهنگی‌ها اتفاق می‌افتاد ما شاهد معرفی یک وزیر کارآمد، توانمند، عالم و با سابقه درخشان در دفاع از ارزش‌های الهی در نظام جمهوری اسلامی بودیم و دیگر جای نگرانی برای کسی وجود نداشت.
حداقل وزارتخانه را دو ماه مدیریت می‌کردید!
الیاس نادران نماینده مردم تهران نیز به عنوان مخالف گفت: چرا زمانی که آقای فرجی‌دانا استیضاح شد شما به عنوان سرپرست معرفی نشدید؟ مگر کاندیدای اصلی نبودید؟ چرا شخص دیگری را گذاشتند، لااقل وزارتخانه را دو ماه مدیریت می‌کردید.
نادران خطاب به رئیس جمهور گفت: گفته‌اند حرف‌هایی که باید اینجا می‌زدی، جای دیگری گفته‌ای و حرف‌هایی که جای دیگر باید می‌زدی اینجا می‌گویی، شما در بین مردم باید از مردم و مجلس دفاع می‌کردید، در جلسه استیضاح از شما خواهش کردیم که تشریف بیاورید، نمایندگان استیضاح‌کننده پذیرفتند که جلسه به جای روز چهارشنبه سه‌شنبه تشکیل شود، شما هم به سفر اردبیل برسید اما آقای رئیس‌ جمهور شما خودتان بعد، از روز سه‌شنبه به چهارشنبه انداختید.
وی افزود: کاش لااقل معاونان آقای رئیس‌ جمهور مذاکرات روز استیضاح را به رئیس‌ جمهور می‌دادند تا می‌خواندند، بین خود و خدا موضوع محوری استیضاح ‌کنندگان بورسیه‌ها بود؟ امان از دست مشاوران و ما ادریک المشاور.
نماینده تهران ادامه داد: می‌گویند گزینه اصلی ما آقای نیلی است، اگر کسی یک وزیری را به مجلس معرفی می‌‌کند و رأی می‌خواهد، در هر نقطه‌ای تریبون گیر آورد به حق و ناحق به مجلس حمله می‌کند؟ شما در مجلس نماینده دارید بیاید حرفش را بزند، چرا مجلس را متهم می‌کنید؟ چرا برای مجلس حاشیه‌سازی می‌کنید؟ بورسیه‌ها چه ربطی به استیضاح فرجی‌دانا داشت؟ همان موقع استیضاح به ما گفتند اگر وی را استیضاح کنید ما بدتر می‌آوریم و به وعده خود عمل کردند و اتفاقا در این مورد صادق بودند، دولت راستگویان یعنی همین ولی مجلس فارغ از این حاشیه‌سازی‌ها به وظیفه خود عمل می‌کند.
نادران گفت: جناب آقای نیلی اگر شما گزینه اصلی هستید امتیاز شما به آقای فرجی‌دانا چیست؟ مدیرتر، متدین‌تر و یا توانمند‌تر هستید؟ سابقه مدیریتی شما در دانشگاه مشخص است، چرا چنین فضایی ایجاد شد که برخی بتوانند از این کارها بکنند؟
انقلابی در حوزه علم بپا خواهد شد
ابراهیم نکو نماینده مردم رباط‌کریم در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: حضور نیلی در وزارت علوم انقلابی در حوزه علم و دانشگاه بپا خواهد کرد.
محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس نیز ضمن موافقت با نیلی گفت: از نیلی احمدآبادی می‌خواهم به طور واضح موضع خود را نسبت به فتنه روشن کند تا آنها که کمر همت برای زمین زدن دولت بسته‌اند، موفق نشوند.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم شهر رشت نیز با حضور پشت تریبون در موافقت با نیلی اظهار داشت: حدود 5میلیون دانشجو به دلیل نبود وزیر در وزارت علوم رها شده و سرگردان هستند و باید زودتر تکلیف وزارت علوم مشخص شود.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: نمایندگان مجلس به آقای نیلی رأی دهند تا او گزینه اصلی دولت شود.
دانشگاه نباید باشگاه سیاسی باشد
با پایان گرفتن سخنان موافقان و مخالفان نوبت به نیلی رسید.
محمود نیلی احمدآبادی گزینه پیشنهادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: من همواره به این کلام امام (ره) معتقد بوده‌ام که مجلس در راس امور است و در این مدت یک هفته‌ای بیش از پیش بر این موضوع واقف شدم و دقت نمایندگان اهمیت این سخن امام(ره) را بیشتر برای من روشن کرد.
گزینه پیشنهادی وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های خود برای اداره این وزارتخانه گفت: من وزیر پیشنهادی وزارتخانه‌ای هستم که بیش از 4 میلیون دانشجو و متفکر علمی تحت پوشش آن هستند و یکی از مهمترین سرمایه‌های کشور در اختیار آنهاست.
وی جلوگیری از غوغاسالاری در فضای دانشگاه‌ها را یکی از شرایط تحقق وظایف وزارت علوم خواند و افزود: دانشگاه‌ها نباید باشگاه سیاسی جریان‌های مختل اعم از چپ و راست باشند.
وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه درباره نامه 88 عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران صحبت کردند، اولا شما عزیزان زمان و مکان را در نظر بگیرید، گفت: در سال 88 دوبار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت. در 16 آذر به دانشکده فنی دانشگاه تهران به شکل بسیار بدی تهاجم شد و تاثیر بسیار منفی در روحیه جوانان و دانشجویان داشت.
وی گفت: متاسفانه کسانی که پیشرفت مملکت را نمی‌خواهند و بر خلاف مصالح کشور قدم برمی‌دارند و از دشمنان کشور هستند، همواره می‌خواهند به جوانان القا کنند که ملجا و پناهگاه شما در خارج از مرزهای کشور است، این نامه به جوانان نشان داد آنکه باید به او پناه برده و شکایت برد و آن که نقش پدرانه برای آنها دارد، رهبر معظم انقلاب است.
وی به سابقه خود در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: من 8 سال در دفاع مقدس از شروع تا پایان جنگ در خدمت انقلاب بودم. از بورسیه تحصیلی که به من داده شد به منظور شرکت در دفاع مقدس صرف نظر کردم و به این موضوع افتخار می‌کنم.
نیلی تصریح کرد: عملکرد 8 ساله من به خوبی بیانگر دیدگاه و نظرات من است. من 7 سال مسئولیت پردیس دانشکده‌های فنی تهران را داشتم. اساتید، دانشجویان و هیئت علمی وجود دارند و عملکرد من را می‌توانید از آنها سراغ بگیرید. در زمان مدیریت من تحولات زیادی شکل گرفت.
خطوط قرمز را زیر پا نگذاشتیم
وزیر پیشنهادی علوم گفت: من یک مدیر اجرایی صفر نیستم اگر نتوانم تحول ایجاد کنم هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرم. آموزش عالی نیازمند تحول است. وی در رابطه با حضور در فتنه تصریح کرد: من و همکارانم چه در گذشته و چه امروز خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری را زیر پا نگذاشتیم.
نیلی‌احمدآبادی اظهارداشت: تا امروز یک مورد هم پیدا نمی‌کنید که در زمان مسئولیت من چه من یا همکارانم خطوط نظام را زیر پا گذاشته باشیم و همکارانم حتی امروز هم که مسئولیت ندارند این کار را نمی‌کنند.
ورود با واسطه آشنای دولت به جلسه علنی !
در پی اعلام خبری مبنی بر اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظر مثبت خود را نسبت به معرفی محمود نیلی‌احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری  مطرح کرده است، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این خبر را تکذیب کرد.
خبر دیگر این که آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور که به توصیه هیأت رئیسه و با استقبال دولت، در لابی پارلمان در حال تماشای جلسه رأی اعتماد به نیلی‌احمدآبادی بود، با وساطت جمعی از نمایندگان وارد مجلس شد.
گفتنی است حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور  روز سه شنبه در صفحه اجتماعی شخصی خود با باج خواه خواندن بخشی از نمایندگان نوشته بود: [نمایندگان می‌توانند] میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند، میان خواسته دانشگاهیان و خواسته‌های باج‌خواهان یکی را انتخاب کنند!
رای منفی نمایندگان به گزینه پیشنهادی دولت
در پایان وکلای ملت با  79 رأی موافق، 160 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 246 رأی مأخوذه، به نیلی‌احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندادند.
به دنبال رای عدم تمایل مجلس علی مطهری نماینده نزدیک به دولت در جمع خبرنگاران یک علت رأی نیاوردن نیلی‌احمدآبادی را رفتار دولت دانست و گفت: ضرورتی ندارد رئیس‌جمهور به مجلس گوشه و کنایه بزند؛ چرا که در رأی مجلس تأثیر می‌‌گذارد و اگر روابط دو قوه خوب بود، همین گزینه می‌توانست رأی اعتماد بگیرد.
موافقت مجلس با بررسی خارج از نوبت
 یک استفساریه
نمایندگان مجلس به بررسی خارج از نوبت طرح استفساریه ماده 77 قانون تأمین اجتماعی در مورد بازنشستگی پیش از موعد رأی مثبت دادند.
نمایندگان همچنین با 155 رأی موافق، با بررسی خارج از نوبت طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موافقت کردند.
همچنین در جلسه علنی دیروز سؤال احمد شوهانی و فتح‌الله حسینی از وزیر صنعت درباره وضعیت صنعت خودرو در جلسه امروز مجلس اعلام وصول شد.