kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱
ادعای جدید لس‌آنجلس تایمز:

رایزنی گروه 1+5 برای تمدید مذاکرات با ایران آغاز شده است

روزنامه لس‌آنجلس تایمز به‌نقل از برخی دیپلمات‌های غربی گزارش داد با نزدیک شدن به مهلت پایان مذاکرات هسته‌ای، گروه 1+5 رایزنی‌هایی را برای تمدید مذاکرات آغاز کرده‌اند.


روزنامه لس‌آنجلس تایمز به نقل از مقامات غربی گزارش داد که با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای و عدم پیشرفت مناسب گفت‌وگوها، رایزنی‌ها در مورد تمدید مذاکرات آغاز شده است.
این مقامات اظهار داشته‌اند که همچنان دستیابی به توافق تا 24 نوامبر (3 آذر) امکان پذیر است اما احتمال آن کم است و می‌خواهند مانع از فروپاشی گفت‌وگوها شوند. یک مقام غربی می‌گوید: همچنان اولویت ما تلاش زیاد برای رسیدن به توافق است، اما آشکار است که این کار بسیار بسیار سخت است.  ایران و 6 کشور گروه 1+5 سال گذشته در ژنو توافق کردندطی مذاکراتی یک‌ساله درباره موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان به توافقی جامع دست یابند. یک مقام آمریکایی به لس‌آنجلس تایمز گفته است: ما همچنان بر رسیدن به توافق در تاریخ 24 نوامبر تمرکز داریم. در صورت عدم دستیابی به توافق جامع تمدید مذاکرات منافعی برای هر دو طرف دارد و مانع از تشدید تنش ها در منطقه می‌شود. با این حال تمدید مذاکرات با موانعی نیز روبه‌رو است؛ تهران خواستار رفع تحریم‌های بیشتری می‌شود و کنگره آمریکا مدعی خواهد شد ایران به‌دنبال خرید زمان است. لس‌آنجلس تایمز ادامه داد، با این‌حال، در ماههای اخیر، مخالفت‌ها با تمدید یک دوره دیگر مذاکرات کاهش یافته است. برخی همچون رژیم صهیونیستی که از توافق هسته‌ای با ایران بیم دارند، اشاراتی کرده‌اند مبنی بر آنکه ترجیح می‌دهند به جای یک توافق سهل‌گیرانه، مذاکرات تمدید شود.
بر اساس این گزارش، چندین نفر از دیپلمات‌های ارشد از جمله «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه از احتمال تمدید مذاکرات صحبت کرده است و «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرده‌ که اتمام مذاکرات در مهلت مقرر چشم‌انداز روشنی ندارد.
به گزارش فارس،«آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز درخصوص امکان تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت: بدون هیچ تردیدی می‌توانم بگویم در این مذاکرات هیچ‌کس در طرف ما در مورد تمدید مذاکرات صحبت نمی کند،‌ و تمرکز همه ما منحصرا بر رسیدن به توافق جامع قبل از سوم آذر است.