kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷

برافراشتن پرچم محرم برفراز گنبد حرم امام رضا (ع)

در‌‌ آستانه آغاز ماه محرم پرچم گنبد حرم مطهر ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع) طی مراسمی با حضور خدام رضوی تعویض و سیاهپوش شد.
این مراسم با قرائت زیارت امین الله و صلوات خاصه حضرت امام رضا (ع) آغاز شد و با نوای مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) درحرم مطهر ادامه یافت.
پس از این مراسم، پرچم متبرک عزای حضرت  اباعبدالله الحسین (ع) با احترام خاص در میان حزن و اندوه خدام بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) تا بلندای گنبد حرم مطهر حمل و با «پرچم سبز رضوی» تعویض شد.
پرچم سیاه از ابتدای محرم الحرام تا سوم ربیع‌الاول که سومین روز پس از شهادت حضرت امام رضا (ع) است برفراز گنبد رضوی و به معنای اقامه عزای ائمه اطهار(ع) در اهتزاز خواهد بود.
مراسم تعویض پرچم گنبد بارگاه مطهر امام رضا (ع) که با آیه شریفه «نصرمن الله وفتح قریب» مزین و با نواختن نقاره‌ها همراه است،توسط خادمان سادات حرم انجام می‌شود.
هرسال دوبار پرچم گنبد مطهر حضرت امام رضا (ع) بطور رسمی و طی آیینی ویژه تعویض می‌شود. یکبار در ابتدای ماه محرم که این پرچم به مدت 63 روز بر فراز این آستان به نماد عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) افراشته می‌ماند و یکبار نیز در زمان سالروز میلاد ثامن الحجج (ع) انجام
می‌شود.