kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

احتمال خروج تعزیه از فهرست یونسکو صحت ندارد

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: احتمال خروج آیین تعزیه از فهرست جهانی یونسکو صحت ندارد، زیرا در حوزه میراث ناملموس به هیچ عنوان خروج از فهرست جهانی مطرح نیست.


«محمدحسن طالبیان» در حاشیه بازدید رئیس کنوانسیون عمومی یونسکو از بناهای تاریخی کاشان به خبرنگار ایرنا گفت: تعزیه یک آیین مردمی است که در ذات خود در زمره میراث ناملموس قرار می‌گیرد و خوشبختانه در فهرست آثار ناملموس جهانی به ثبت رسیده است.
وی تاکید کرد: هیچ‌گاه مسئله خروج تعزیه از فهرست یونسکو مطرح نبوده و نخواهد بود و این اثر ناملموس از فهرست جهانی یونسکو حذف نخواهد شد.
طالبیان گفت: در حوزه میراث ملموس به دلیل وجود رقابت در ثبت آثار ممکن است چنین مسائلی مطرح شود، اما در حوزه میراث ناملموس به هیچ عنوان خروج از فهرست جهانی مطرح نیست.
 پیش از این رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان گفت: در صورت ادامه بی‌توجهی به آیین نمایشی تعزیه در کشور، احتمال خروج این اثر ناملموس معنوی از فهرست جهانی یونسکو وجود دارد.
«داوود فتحعلی بیگی» افزود: بر اساس قوانین یونسکو، هر اثر پس از ثبت جهانی در صورت عدم حفظ و نگهداری و قرار داشتن در معرض آسیب، از فهرست این سازمان خارج خواهد شد.
هنر نمایشی و مذهبی تعزیه 30 آبان سال 1389 به نام ایران به ثبت جهانی یونسکو رسید.