kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
رئیس جمهور در دیدار نخست وزیر ارمنستان:

اگر كشوری از تروریسم آسیب ببیند سایر كشورها نیز متضرر خواهند شد

رئیس جمهور ایران در دیدار نخست وزیر ارمنستان، با اشاره به جنایات تروریست‌ها در منطقه، تاکید کرد که اگر كشوری از تروریسم آسیب ببیند سایر كشورها نیز متضرر خواهند شد.

رئیس جمهور کشورمان عصر دیروز در دیدار نخست وزیر ارمنستان گفت: ایران و ارمنستان و همه كشورهای منطقه باید برای مبارزه با تروریسم دست به دست یكدیگر بدهند زیرا امنیت در منطقه در سایه همكاری پایدار می‌شود.
 روحانی اظهارداشت: امنیت مقوله‌ای تقسیم كردنی نیست و اگر كشوری از تروریسم آسیب ببیند سایر كشورها نیز متضرر خواهند شد.
وی با اشاره به جنایات گروه‌های تروریستی در منطقه گفت: تروریست‌ها علیه تمدن‌ها و انسانیت می‌جنگند و برای آنها كشتن مسیحیان و یا مسلمانان فرقی ندارد.
رئیس جمهور سپس به همزیستی دوستانه و صمیمی مسلمانان با ارامنه در ایران اشاره كرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران پشتیبان راه حل‌های سیاسی و مسالمت آمیز در چارچوب مقررات بین‌المللی برای حل مسایل منطقه‌ای است.
روحانی افزود: اگر در مسایلی اختلاف نظر وجود دارد،كشورهای منطقه باید در زمینه دستیابی به راه حلی كه مورد توافق همه طرفین باشد، تلاش كنند.
وی در ابتدای این دیدار به روابط خوب ایران و ارمنستان اشاره كرد و با تاكید بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه مناسبات دو ملت و دو كشور گفت: تهران و ایروان در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همكاری‌های خوبی داشته‌اند و ما از مواضع مثبت ارمنستان قدردانی می‌كنیم.
روحانی ضرورت تلاش مضاعف دو دولت برای ایجاد تحرك در مناسبات اقتصادی و تجاری را یادآور شد و خواستار پیگیری مسئولان دو كشور برای رفع موانع و توسعه مناسبات شد.
رئیس جمهور با بیان اینكه توسعه روابط اقتصادی، منافع دو كشور را تامین می‌كند، گفت: با توجه به ظرفیت و اراده جدی برای ارتقای همكاری‌ها، افق روشنی پیش روی روابط دو كشور وجود دارد.
هویك آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و تاریخی دو كشور اظهار امیدواری كرد که سفرش به تهران زمینه‌های توسعه روابط را در همه زمینه‌ها به ویژه در عرصه اقتصادی فراهم آورد.
وی با قدردانی از استقبال گرم مسئولان ایرانی گفت: گسترش تعاملات تهران با ایروان دارای اهمیت ویژه‌ای است و ارمنستان آماده است در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران همكاری كند.
نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به عضویت كشورش در اتحادیه همكاریهای اقتصادی«اوراسیا» گفت: ارمنستان می‌تواند دریچه‌ای برای عرضه محصولات مختلف در بازار بزرگ ۱۵۰ میلیون نفری حوزه اوراسیا باشد.
وی با تشکر از رفتار خوب و گرم دولت و ملت ایران با جامعه ارامنه ایران از رئیس جمهوری كشورمان خواست تا در فرصت مقتضی به این كشور سفر كند.
 جهانگیری: حجم مبادلات اقتصادی
بین دو کشور 300 میلیون دلار است
همچنین روز گذشته، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و هویک آبراهامیان نخست‌وزیر ارمنستان پس از مذاکره و گفت‌وگو با یکدیگر در نشست‌خبری مشترک شرکت کردند. جهانگیری ضمن خیرمقدم به نخست‌وزیر ارمنستان و هیئت همراه، گفت: در جلسه‌ای طولانی به مسائل فی‌مابین توجه کردیم و بحث‌های لازم صورت گرفت. توافق کردیم تا کمیسیونی عالی به ریاست نخست‌وزیر ارمنستان و معاون اول رئیس‌جمهور ایران تشکیل شود.
وی با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و ارمنستان ۳۰۰ میلیون دلار است، افزود: کمیسیون عالی مشترک همکاری بین دو کشور تشکیل شد. در حال حاضر به کشور ارمنستان گاز صادر می‌کنیم و در مقابل برق از این کشور به داخل وارد می‌کنیم و علاوه بر آن کالاهای دیگری بین دو کشور مبادله می‌شود. معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: وزرای انرژی دو طرف در این جلسه در خصوص پروژه‌های مختلف صحبت کردند و در خصوص خط سوم انتقال برق توسط نیروگاه‌های رابط توافقاتی صورت گرفت.
به گزارش تسنیم، نخست‌وزیر ارمنستان نیز ضمن قدردانی از پذیرایی هیئت ایرانی در سفر به تهران، گفت: در زمینه‌های مختلفی بین دو کشور تفاهماتی صورت گرفت و ما از این تفاهمات ابراز رضایت کردیم و در خصوص پروژه‌های مختلف نیز پیش‌بینی‌هایی داشتیم.
تبادل نظر با ظریف
دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با هویک آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار طرفین در خصوص روند رو به گسترش روابط تهران و ایروان در همه عرصه‌ها به ویژه در ابعاد اقتصادی و بازرگانی، امور زیربنایی و گردشگری گفتگو و تبادل نظر کردند و ضرورت رفع موانع موجود در روند توسعه همه جانبه روابط در این عرصه ها را خواستار شدند.